Hun forlod mig….

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år,

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en rigtig svær situation.
Jeg ved fra andre piger, at de har prøvet det samme. Piger er sammen på en meget intens og har færre, men meget tætte venskaber.

Når man har venskaber på den måde, er det rigtigt dejligt, mens det står på og går godt, for så har man altid hinanden. Men når det så går galt, er man rigtig sårbar, fordi man har været så meget sammen med kun en veninde. Jeg tænker, at det er det, som du oplever nu, og det er super svært.Som du skriver det føles det som en sorg.

Det kan også være rigtigt svært at løsne op for alene, så derfor tænker jeg, om du kunne snakke med din klasselærer om det, så I piger får hjælp til at tale sammen. Fx hvordan I kan være venner uden at holde nogen udenfor. Det er ikke sikkert at I alle tre kan være bedste veninder allesammen, men måske kan det lade sig gøre for jer, hvis I er klar til at prøve. For mig lyder det til, at din veninde stadig vil have dig med i venskabet.

Det sker tit når man bliver teenager, at man bliver nysgerrig på andre venskaber og får måske andre interesser, som gør, at man glider lidt væk fra hinanden som bedste veninder. Det kan være rigtigt svært og følsomt at finde rundt i.

Kunne du snakke med dine forældre om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med alt det her alene. Det kan være rigtigt godt at få sat ord på det, som man har inde i hovedet og er ked af. Måske kan de også støtte dig i at få snakket med din veninde?

Til sidst vil jeg sige til dig, at når du får energi, er det en rigtig god ide at øve sig i at have lidt flere veninder. Det kan være, der findes en, hvor du bor, hvis du går til sport, en du har mødt på en sommerferie, en fra en anden klasse eller andre i klassen osv. På den måde bliver man ikke så sårbar, når så den ene veninde ikke har tid eller vil noget andet. Det ved jeg godt ikke er let, men det er rigtigt godt, hvis man begynder at tænke over det og øve sig i det.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.