Holdt udenfor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 Tak for dit brev til børnebrevkassen. Det er super flot du skriver ind om dit problem med, at du føler dig holdt udenfor. Det er ikke rart at opleve og det er derfor super sejt du skriver ind. Det fortæller mig, at du er en dreng, der gerne vil gøre noget for at få det bedre med dem i din klasse. Det kan du godt være stolt af. Du skriver i dit brev, at det gik fint indtil sommerferien, men efter det ændrede det sig. Du fortæller, at du synes du har været en sød og god ven. Det giver mig et billede af, at det er vigtigt for dig at være god mod andre og du ved, hvad der skal til for at være en god ven. Det er virkelige gode egenskaber at have som menneske og dem som du er venner med er heldig at have en person som dig i deres liv. Det ikke okay, at de ikke taler til dig og at nogle bliver holdt udenfor, alle har ret til at komme i skole og være en del af klassen. På trods af det er du i en svær situation lige nu og jeg bliver nysgerrig på om du ved, hvad der er sket siden det har ændret sig? Kan der være sket et eller andet, som måske ikke har noget med dig at gøre? Noget som gør at de tager afstand? Jeg tænker på om du har mod på at spørge dem ad, om der er noget der har ændret sig? Ved de mon, at du har det sådan som du skriver i brevet? Ved de, at de er med til at gøre dig ked af det? En anden ting jeg bliver nysgerrig på er, hvordan klassen ellers er at være i? Er det rart eller er det utrygt? Er der andre der bliver holdt udenfor eller, hvordan er sammenholdet i klassen? Det er vigtigt du ved, at det er lærernes ansvar at sikre, at det er trygt og rart at være i klassen for alle og hjælpe med at skabe trivsel og venskaber. Derfor tænker jeg det er vigtigt du får fortalt din klasselærer eller en anden lærer du er tryg ved, hvordan det er at være dig i klassen, hvilken lærer mon du kan tage denne snak med?

Hvis du synes du generelt går i en god klasse, kan der så være andre i klassen du kan blive venner med? Nogle som du synes godt om? Du fortæller i dit brev, at du fandt 4 gode venner og 1 bedste ven da du begyndte i klassen. Det fortæller mig, at du er sådan en der er god til hurtigt at få venner - hvordan gjorde du det? Hvis du tænker tilbage, hvad var det så du kunne på det tidspunkt der gjorde, at I blev venner? Kunne noget af det der lykkedes for dig på det tidspunkt bruges til at få nye og flere venner? Du spørger i dit brev, hvad du skal gøre? Som jeg skrev, er det vigtigt, din lærer får besked om hvordan du har det i klassen, jeg tænker også en mulighed er at tale med dine forældre om de følelser og tanker du går med, så de kan støtte dig, måske de kan hjælpe med at få talt med din lærer? Nogle gange kan det være svært at skulle fortælle andre, hvordan man har det, jeg ved fra andre unge at det kan være rart at skrive ens tanker ned og give det til dem man gerne vil tale med. Det kan også være en mulighed at vise dem dit brev til os og mit svar? Har du mon mod på det?

Jeg har i mit brev stillet dig rigtig mange spørgsmål, kunne en mulighed være, at du sammen med en anden prøver at svare på spørgsmålene? Grunden til at jeg foreslår at du skal tale med nogen om det er fordi det ikke er okay at du skal være ked af det og som du skriver, at din selvtillid bliver mindre – det skal stoppes så du kan få det bedre.

En anden måde at styrke selvtilliden/selvværdet på og også en mulighed for at danne venskaber er at gå til en fritidsaktivitet, som interesserer dig. Der er mange børn, som har bedste venner udenfor skolen. Har du nogen fritidsinteresser? Det kan være lidt afhængigt af hvor man bor, hvilke muligheder der er, men i de fleste byer er der mulighed for at gå til sport, kreative ting eller musik. Når man oplever at man går til noget, som man er glad for og god til, så øges selvtilliden. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?

Jeg håber du har mod på at dele dine tanker med din lærer og dine forældre, så du kan få hjælp. Hvis du har brug for at tale mere om det eller få nogle flere råd er du er du altid velkommen til at ringe, chatte eller sms´e ind på børnetelefonen på 116111 Mange tanker og hilsner Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.