Brev
Hjem v
Hej
jeg er ude ved min mormor og jeg har meget hjem v og min vendinde er med og jeg vil ikke fordi at jeg har hjem v men jeg skal. Jeg gik ikke ud af bilen og de hev i mig og jeg græd. Min mor blev ked af det og hun begyndte at græde og nu er de alle sammen kede af det og syre på grund af mig. O jeg føler mig helt alene og ked af det
kærlig hilsen A
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at skulle passes, hvis man allerhelst bare vil være derhjemme sammen med mor og far. Sådan er der mange børn, der har det.
Hvordan var det mon for dig, at din veninde var med? Noget der hjalp en smule på humøret? Og er der andre ting, der kunne hjælpe dig til at få det bedre næste gang ude hos din mormor? Fx kunne du tale med din mormor om, hvad du synes kunne være hyggeligt, at I lavede sammen. Så kunne du måske få tankerne lidt væk fra hjemve?
Måske ville det også være en god ide at tale med dine forældre om din hjemve. Det kan være, at I kan lave en aftale, når du får hjemve næste gang. Det kunne fx være, at du kan ringe hjem og sige godnat, hvis det kunne gøre dig i bedre humør?
Eller I kunne aftale at have en hyggelig dag sammen, dagen efter du er blevet passet. Så har du noget at glæde dig til. Måske har de endda endnu flere forslag til, hvordan I sammen kunne gøre, for at du har det bedre med at blive passet. Hvis du synes, det er svært at tale med dine forældre om det, kunne du også vise dem dit brev her?
Du skriver, at de alle sammen er kede af det og sure på dig. Jeg tror bestemt ikke, de er sure på dig, for du har jo ikke gjort noget forkert. Du har jo bare reageret på at savne dine forældre. Og det tror jeg bestemt ikke, de bliver sure over.
Hvis du er ked af det en anden gang, kan du også altid ringe til os på BørneTelefonen. Vi vil gerne tale med dig og trøste dig. Nummeret er 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen