Brev
Hjælp mig
Kære brevkassen
I alt den tid jeg har gået i skole, har jeg været usikker på mig selv,
jeg tør ikke sige noget højt på klassen, da folk altid har grinet af mig og gjort mig til grin.
Jeg kan godt snakke med mennekser, og åbne mig op for dem, men foran klassen kan jeg ikke være mig selv.
Der er to piger, som styrer det hele, og kun vil have det på en måde, og jeg har den rolle “den generte pige” og det har jeg haft i 100000000 år nu, og jeg vil fucking bare gerne være mig selv! Det er ufatteligt svært.
Jeg føler også mine veninder og jeg ikke er så tætte længere, og at de ikke byrder sig om mig,
de skal altid rette på mig og endda også gøre mig til grin,
det føltes som om de godt selv kan lide når jeg bliver nedgjort,
ved ikke om de er jaloux eller hvad de er, men i følge mig er der ikke en skid og være jaloux over.
Kan jeg ikke bare få en ven, som er der for mig og forstår mig.
Vi skal også have termins prøver i januar.
Alt er noget lort,
jeg har søgt på nettet efter alt det hjælp som jeg kunne bruge,
intet af det har hjulpet, og har ikke lyst til at tage til psykolog så nu spørger jeg jer,
håber i kan hjælpe mig.
knus den anonyme pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er ikke rart, når man ikke føler, man kan være sig selv, når man er i skolen. Jeg tror desværre, at rigtig mange kan genkende det fra sig selv, at du ikke tør sige noget i højt i klassen, fordi du har oplevet at andre har grinet af dig.
Når der bliver grinet af en, kan man til sidst blive usikker på sig selv. Og nogle opfatter måske en som genert, uden at man er det i virkeligheden. Efter et stykke tid kan nogle komme til at tænke, at det måske er dem selv, der er noget i vejen med. Har du også haft sådanne tanker? Hvis du har, skal du vide, at der bestemt ikke er noget i vejen med dig. Jeg tror, at de her ting skyldes, at der er noget i vejen med den måde, I er sammen med hinanden i klassen. Det lyder til at der er temmelig stil i klassen. Måske kunne I som klasse blive bedre til at bakke hinanden op, når man fremlægger eller siger noget i  klassen? Og måske kan I blive bedre til ikke at give hinanden roller, men i stedet lære hinanden ordentligt at kende? Der kunne måske opstå et fællesskab, hvor du tør være lige så meget dig selv og åbne dig op, på samme måde som du gør udenfor skolen? På den måde kunne der måske også opstå nye venskaber?
Jeg kan tydeligt mærke, at du er har fået nok af det spil, der spilles overfor hinanden i klassen. Ved de voksne omkring klassen noget om alt det her? Er nogle af de her ting noget, lærerne omkring klassen har arbejdet på? Som jeg læser det, så skal der voksne til, som vil tage fat på det ting og holde ved. Ellers kan jeg være bekymret for, at det ikke rykker ret meget på klassen. Derfor skal jeres lærer vide de ting der sker og effekten af dem. Læreren skal snakke med klassen (og gerne forældre) om, hvordan den bedst kan fungere. Det kan ikke gøres med én snak. Det skal være flere snakke og aftaler i klassen om, hvordan man kan skabe positive forandringer. Måske har I pædagoger tilknyttet klassen, som kunne arbejde lidt med den måde, klassen fungerer? Det vil sagtens kunne gøres, så det ikke kommer til at handle om dig, men om klassen generelt. For det er klassen generelt, det handler om!
Måske kunne du foreslå det her til en af lærerne (den lærer, som du synes er bedst til det)? Eller måske en pædagog? Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at få snakket med skolen? Det kan være en idé at starte med at vise dit brev her – måske sammen med mit svar? I brevet har du nemlig på en rigtig god måde sat ord på de ting, der er svære. Og det kan også være, at læreren eller pædagogen kan hjælpe dig med at få snakket med dine veninder? Det kan forhåbentligt hjælpe til at venskabet bliver godt.
Du kan få en ven, der forstår dig! Hvis ikke der er en i din klasse, så kig andre steder. Det kan være fritidsinteresser, hvor fælles interessse er starten på et venskab. Hvad med teater, dans, musik, sang og kor? Her er der mulighed for at lære teknikker. Man kan jo begynde med en rolle eller i kor, hvor man er med uden at være solist. Har du mod på det?
Jeg håber, du har fået nogle idéer til hvad du kan gøre. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen