Hjælp mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er ikke rart, når man ikke føler, man kan være sig selv, når man er i skolen. Jeg tror desværre, at rigtig mange kan genkende det fra sig selv, at du ikke tør sige noget i højt i klassen, fordi du har oplevet at andre har grinet af dig.

Når der bliver grinet af en, kan man til sidst blive usikker på sig selv. Og nogle opfatter måske en som genert, uden at man er det i virkeligheden. Efter et stykke tid kan nogle komme til at tænke, at det måske er dem selv, der er noget i vejen med. Har du også haft sådanne tanker? Hvis du har, skal du vide, at der bestemt ikke er noget i vejen med dig. Jeg tror, at de her ting skyldes, at der er noget i vejen med den måde, I er sammen med hinanden i klassen. Det lyder til at der er temmelig stil i klassen. Måske kunne I som klasse blive bedre til at bakke hinanden op, når man fremlægger eller siger noget i  klassen? Og måske kan I blive bedre til ikke at give hinanden roller, men i stedet lære hinanden ordentligt at kende? Der kunne måske opstå et fællesskab, hvor du tør være lige så meget dig selv og åbne dig op, på samme måde som du gør udenfor skolen? På den måde kunne der måske også opstå nye venskaber?

Jeg kan tydeligt mærke, at du er har fået nok af det spil, der spilles overfor hinanden i klassen. Ved de voksne omkring klassen noget om alt det her? Er nogle af de her ting noget, lærerne omkring klassen har arbejdet på? Som jeg læser det, så skal der voksne til, som vil tage fat på det ting og holde ved. Ellers kan jeg være bekymret for, at det ikke rykker ret meget på klassen. Derfor skal jeres lærer vide de ting der sker og effekten af dem. Læreren skal snakke med klassen (og gerne forældre) om, hvordan den bedst kan fungere. Det kan ikke gøres med én snak. Det skal være flere snakke og aftaler i klassen om, hvordan man kan skabe positive forandringer. Måske har I pædagoger tilknyttet klassen, som kunne arbejde lidt med den måde, klassen fungerer? Det vil sagtens kunne gøres, så det ikke kommer til at handle om dig, men om klassen generelt. For det er klassen generelt, det handler om!

Måske kunne du foreslå det her til en af lærerne (den lærer, som du synes er bedst til det)? Eller måske en pædagog? Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at få snakket med skolen? Det kan være en idé at starte med at vise dit brev her – måske sammen med mit svar? I brevet har du nemlig på en rigtig god måde sat ord på de ting, der er svære. Og det kan også være, at læreren eller pædagogen kan hjælpe dig med at få snakket med dine veninder? Det kan forhåbentligt hjælpe til at venskabet bliver godt.

Du kan få en ven, der forstår dig! Hvis ikke der er en i din klasse, så kig andre steder. Det kan være fritidsinteresser, hvor fælles interessse er starten på et venskab. Hvad med teater, dans, musik, sang og kor? Her er der mulighed for at lære teknikker. Man kan jo begynde med en rolle eller i kor, hvor man er med uden at være solist. Har du mod på det?

Jeg håber, du har fået nogle idéer til hvad du kan gøre. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe 116111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.