Brev
Hjælp mig
Hej
jeg er en pige på 13 år
Jeg har side jeg var 4 år haft kronisk migræne i svær grad
Nu er jeg blivet indlagt på sygehuset
Men vores årgang er lige blivet blandt og derfor er det en helt ny klasse jeg har fået og vi startet i skole i mandags og det var der jeg bliv indlagt
Og nu er jeg bange for at jeg ikke bliver en del af klasse da jeg skal være væk i 2 uger jeg har i 6 klasse været meget væk og har haft det svært fagligt og socialt
Nu ved jeg ikke om det er det der kommer til at ske igen
Og jeg er bange for at jeg bliver mere ensom en jeg allerede er
Håber i kan hjælpe
Venlig hilsen 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan sagtens forstå, at du lige nu synes, det er svært at være væk fra din nye klasse.
Når sådan et skoleår starter, så er alle spændte på, hvordan det bliver med en ny klasse. Nogle kender du jo ret godt, men andre skal du først til at lære at kende nu.
Du fortæller, at du er bange for, at du ikke bliver en del af den nye klasse. Jeg vil gerne hjælpe dig med at finde gode idéer til, hvordan du kan komme til at føle dig som en del af klassen, selvom du er på hospitalet.
Men allerførst vil jeg gerne sige, at jeg synes, du er SÅ god til at fortælle om din situation i dit brev. Du beskriver følelser, som jeg ved, at mange andre børn og unge har.
Jeg taler tit med unge, som enten har været fysisk eller psykisk syge i lang tid. Noget af det, de fleste unge fortæller er, at de tit føler sig udenfor. Det handler ikke om, at de bliver mobbet eller noget. Men når man er syg, så er man meget væk fra skolen, og så kommer man meget nemt til at føle sig udenfor.
Når man ikke er det samme sted som de andre i klassen, så føler man, at man går glip af en del. Det kan godt komme til at plante sig i kroppen som ensomhed. Du skriver også, at du er bange for at blive mere ensom, end du allerede er – så det er altså en følelse, du allerede har.
Det kan ikke fjerne din ensomhed at vide, at andre unge har det på samme måde. Men det kan alligevel godt være rart at vide, at rigtig mange andre unge kæmper med ensomhed, fordi de er kronisk syge.
Jeg tænker, at din nye lærer godt ved, at du er på hospitalet lige nu. Måske dine forældre allerede har haft en snak med læreren om at tage godt imod dig, når du vender tilbage? Hvis du har mod på det, kan du måske spørge dine forældre om det.
Det kan også være, at dine forældre kan spørge dine lærere, om de kan støtte dig med noget helt særligt; det kan fx være, at din lærer kan finde en “buddy” – en særlig person i klassen – som kunne skrive og fortælle dig lidt om de første dage i skolen eller sende nogle billeder til dig. Kunne du have lyst til det?
Nu ved jeg ikke helt, hvor meget du kan overskue lige nu. Men hvis du får energi til det, kan det være en idé at optage eller skrive en lille hilsen til din klasse. Det kan være et postkort, dine forældre kan aflevere i klassen eller en video, I kan sende til din lærer.
Heri kan du fortælle klassen dit navn, hvor du bor, hvad din livret er, din hobby, noget om din ferie. Det kan også være en idé at fortælle noget lidt sjovt og skævt, som klassen husker dig for eller skrive noget om, hvilke tre ting du ville tage med på en øde ø, eller hvilken kendt person du helst vil spise middag med.
På den måde lærer klassen dig lidt at kende, selvom du ikke er hos dem fysisk.
Hvis du nu har overskud til at snakke med dine forældre om den nye klasse, kunne du så måske vise dem mit svar til dig? Så kunne I snakke om nogle af de idéer, der er heri, til at række ud til den nye klasse.
Du kan også snakke med dine forældre om, hvordan ensomheden føles. Når vi snakker højt om ensomhed, så kan det godt være en lettelse. Ensomheden bliver nemlig tit værre, hvis vi holder den helt for os selv. Kan du mon følge mig?
Jeg håber, at du har mod og energi til at vise dine forældre brevet her – eller bare snakke med dem om, hvordan denne her første tid kan blive okay for dig.
Hvis jeg regner rigtigt, så går du i 7. klasse nu. Det betyder, at der er 3 gode år sammen med din klasse. I det store regnskab betyder 14 dage ingenting. Du har 3 år til at være sammen med klassen – det er lang tid.
Det vigtigste er nok, at de gode voksne omkring dig bliver gode til at snakke sammen, når du har perioder, hvor du er væk. Måske skal du blive ved med at have en særlig ven, der sender dig billeder og fortæller lidt om det hele i de svære perioder.
Trænger du til at snakke med os igen om det og få nogle flere råd, så kan du altid ringe på 116111.
Jeg sender dig masser af gode tanker og ønsker af hele mit hjerte, at dit år i 7. klasse bliver rigtig godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen