Hjælp jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv

Hej.
Jeg er en dreng på snart 14 år.

Jeg har et problem om alt. Jeg går i en klasse hvor at cirka 25% af dem kan jeg ikke lide og jeg har ikke lyst til at flytte skole for alle mine andre venner er der. Jeg har også tænkt på selvmord på grund af en pige men jeg ville aldrig nogensinde gøre det og det er også slut nu. Jeg har snakket med en lærer, og det gør jeg stadig, om det og læreren ville gerne have at jeg skulle blive venner med nogle af dem fra min klasse men det har jeg ikke lyst til.

Der hjemme har jeg det fint men jeg går bare direkte ind på mit værelse efter skole og sidder der alene. Jeg har en kæreste men jeg føler mig stadigvæk meget ensom. Jeg elskede at gå i skole på min gamle skole (jeg flyttede til en ny skole efter 6 klasse fordi der kun var op til 6 klasse på min gamle skole) men nu hader jeg det. Jeg elsker mine venner og familie men jeg skubber dem væk for ikke at blive såret. Jeg græder næsten aldrig for jeg syntes at man er svag hvis man græder. Jeg føler mig magtfuld selvom jeg ikke er det. Jeg nedgør andre for at få det bedre selv. Jeg hader mit liv. Jeg viser ikke mine følelser men lader som om at alt er fint også selvom det ikke er. Jeg er bange for at miste mine venner. Jeg ville ønske at jeg kunne gå tilbage til jeg da jeg var lille. Jeg mistede min bedste ven i 3 klasse og har ikke fået en sådan rigtigt bedste ven siden. Jeg savner min gamle klasse. Jeg går længere ind i mørket og hvis min kæreste slår op med mig ville jeg sikkert være helt inde i mørket.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håber at i ved det.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du valgte at skrive herind. Når man er teenager sker der nemlig rigtig mange ting  ens liv. Der er mange ting der er under forandring. Fx tænker man meget over, hvilken type, man skal være og hvordan man virker på andre. Man kan blive lidt usikker på, hvem man er – og derfor kan man komme til at skubbe andre fra sig. Og man kan ønske sig tilbage til dengang, da man var mindre. Det er alt sammen helt okay. Det er altid i orden at vise sine følelser – følelserne viser nemlig, hvem vi er og hvad vi synes om og ikke synes om. De ting, man gør mod andre, gør man ikke, fordi man er et dårligt menneske – men fordi man kan blive usikker på sig selv. Derfor er mit første råd til dig, at du skal holde af dig selv som den, du er lige nu. Ligesom alle andre indeholder du nemlig også en masse gode sider. Det kan jeg  også læse i dit brev - også mellem linierne. Jeg vil meget gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan komme videre.

Man kan godt føle sig ensom, selvom man både har venner, familie og en kæreste. Måske kunne du prøve at undersøge, om der er nogle aktiviteter, du savner? Måske er der noget, du egentlig gerne vil lave sammen med din familie – måske noget, I lavede i gamle dage?  Jeg ved at forældre også kan savne det, man lavede sammen med dem, da man var yngre. Det kan være at spille noget sammen, tage på tur, bage, se film - lave noget, som er hyggeligt og rart. Måske savner du at gå til et eller andet – fx en holdsport, hvor du kan møde en nye mennesker? Måske er der nogen fra klassen eller parallelklassen, du godt kunne tænke dig til at lære bedre at kende? Eller måske har du noget, du godt kunne tænke dig, at din kæreste og dig skulle opleve sammen? Og måske kunne du gøre noget for at få nogle af de ting til at ske? Måske er du ikke den eneste fra din gamle klasse, der savner det, I havde sammen? Og måske kunne du være med til at sørge for, at I mødtes en dag eller aften og lavede noget sjovt? Jeg tror nemlig at du endnu mere vil nyde at være sammen med andre mennesker, hvis I laver noget, du også har lyst til – noget, du måske har været med til at få til at ske.

Det er rigtig godt, at du har snakket og fortsat snakker med en af dine lærere. Du er nemlig i skole mange timer hver dag – derfor er det vigtigt, at der er en voksen, du kan tale med. Og selvom du ikke bryder dig om lærerens forslag om at blive venner med nogle fra klassen, synes jeg alligevel at du burde overveje det en ekstra gang. Hvis ikke du være venner, så kan det være på en venskabeligt plan. Tiden går nemlig meget hurtigere i skolen – og man bliver mere glad, hvis man har nogen at dele dagens oplevelser med. Jeg vil foreslå at du vælger 1-2 fra klassen, som du gerne vil lære lidt bedre at kende. Jeg tror nemlig, at du vil finde ud af, at de er lidt anderledes end du tror, når du først lærer dem at kende. Måske har I endda nogle fælles interesser?

Det kunne også være en god idé, at du fik snakket med den ene eller begge dine forældre. På den måde ved de nemlig hvordan du har det og kan bedre støtte dig, så du kan få det bedre. Nogle unge synes, det kan være svært at snakke med forældrene om personlige ting. At det kan være svært at få startet. Hvis du også har det sådan, kunne du måske overveje at starte med at vise dit brev her til brevkassen til dine forældre – måske sammen med mit svar? Eller foreslår noget, som I kan lave sammen - noget hyggeligt eller sjovt, der ikke kræver en hel masse for at gøre.

Jeg håber, du har fået lyst til at afprøve nogle af de ting, jeg har foreslået. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.