Hjælp jeg selvskader :(

Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.

Hej BB

Jeg er en 14 årig pige, som selvskader ved at klippe i mig selv. Ingen ved at jeg skader mig selv, for smiler altid selvom at jeg inderst inde græder, for har ikke lyst til at vise mine følelser.

Jeg selvskader næsten hver aften, og ved snart ikke hvordan jeg skal sjult det. Jeg har ikke lyst til at fortsætte, men kan ikke stoppe.

Jeg skader mig selv fordi at:

– jeg føler at jeg er stresset da jeg 4 gange om ugen går til sport, så føler ikke at jeg har tid til venner og lektier, og det gør mig ked af det. Men vil ikke stoppe til sport for ved ikke hvad jeg skal gøre uden det, for elsker at gå til det.

– har rigtig store forventninger til mig selv, og kan ikke rigtig opfylde dem. Jeg forventer at jeg skal have et 12 tal i alt, men det er ikke muligt og det ved jeg godt. Bliver bare meget skuffet over mig selv når jeg ikke får det.

– jeg føler at ingen af mine veninder gider at være sammen med mig. Og mine to bedste veninder er begyndt at være mere og mere sammen uden mig, og nu sidder de så ved siden af hinanden i klasse, føler mig virkelig udenfor og som et tredjehjul, og det vil jeg ikke være.

De kan også begge lide 5sos, og taler altid om dem når jeg er sammen med dem, så har også prøvet at blive fan af dem, men det duer ikke. Føler mig virkelig alene.

Vil gerne snakke med nogen om alt det her, men har bare ikke nogen at snakke med det om. For vil ikke have at mine forældre får det af vide.

Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre??

Håber i kan hjælpe mig!

Kh Mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige.

Tak for dit brev. Det lyder som om, at du stiller meget høje krav til dig selv og føler dig presset, grundet tid til de ting, du bedst kan lide at lave.

Jeg tænker, at det at du skader dig selv ikke er godt, og det er helt klart noget du skal have hjælp til at få stoppet.

Der er rigtigt mange unge mennesker, som har høje forventninger om sig selv, og som hurtigt bliver skuffede over sig selv, når de ikke lige kan præstere så meget som de gerne vil.

Det er rigtigt svært at have det sådan og man kan meget hurtigt føle sig ensom og trist.

Jeg tænker på, hvordan det mon kan være, at du gerne vil kunne det hele? Her tænker jeg på sport 4 gange om ugen, 12 taller i alt og så samtidig have tid til veninder.

Jeg bliver faktisk også lidt stresset, når jeg læser om alt det du skal nå. Jeg tror ikke at nogen andre, vil kunne holde til alt det. Har du mon altid haft det sådan eller er det noget, som er kommet med tiden?

Er der andre der forventer, at du skal kunne præstere alt det? Så vil det være godt at få en snak om forventninger og det pres, og det det gør ved dig. Det kan også være en idé at skrive det ind i et skema, så du og f.eks. dine forældre kan se, hvor tæt pakket dine dag er. Der skal være plads til at lade op og få ro på.

Måske har du en træner, en lærer eller en anden voksen - måske i familien, du kan snakke med? Det kan også være sundhedsplejersken på din skole. Det er vigtigt, at du får snakket om det hele, så der er nogen der kan hjælpe med at passe på dig, så du får det godt

Jeg synes at det er rigtigt sejt af dig, at du rent faktisk skriver herind og beder om hjælp. Det er første skridt på vejen og viser at du har mod på, at ændre på din situation.

Venlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.