hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg synes det er så sejt, at du deler dine tanker her i brevet. Det kræver mod og styrke at fortælle andre, når man føler sig ensom. Det tør du, og det er godt gået!

Det er tydeligt for mig, at følelsen af ensomhed fylder rigtig meget hos dig lige nu. At føle sig ensom er en rigtig svær og ubehagelig følelse. Selvom det er en følelse, så kan den faktisk gøre, at man får ondt i hovedet, maven eller bliver træt. Måske er det også det, som du oplever.

Men det er vigtigt for mig at fortælle, at følelsen også kan gå over igen. For nogle er følelsen meget kortvarig, men for andre kan den vare ved i noget tid.

Når følelsen varer ved i noget tid, så er det vigtigt, at man snakker med nogle og får hjælp. Når jeg læser dit brev, så ved jeg ikke hvor lang tid, du har følt dig ensom. Men jeg kan læse, at det er noget, der fylder rigtig meget for dig. Så meget, at det gør ondt inden. Derfor er det rigtig godt, at du fortæller om dine følelser og spørger om hjælp.

Der er mange børn og unge, der skriver til BørneTelefonen og fortæller, at de føler sig ensomme. Der er også mange der fortæller, at de kan føle sig ensomme, selvom de har venner og familie omkring sig. Måske du har det på samme måde?

Nu har du fortalt om dine følelser her i brevet. Måske har du mod på at snakke med nogle om det, som du er tæt på? Selvom det kan være svært og grænseoverskridende, så kan det nemlig være en hjælp at snakke med nogle tæt på én.

Du skriver, at du har en følelse af, at alle voksne skælder dig ud. Også dine forældre. Alligevel tænker jeg, at det kan være en god ide at snakke med dine forældre – eller måske bare én af dem. Hvad tænker du om det?

Jeg tror det kunne være en god ide, fordi de måske kender dig godt og kan hjælpe dig til at få det bedre. Du har før oplevet, at de skælder dig ud. Derfor er det måske heller ikke helt nemt for dig at skulle tage en snak med dem?

For at gøre det nemmere kan du måske aftale et tidspunkt med dine forældre, hvor I kan snakke. Der skal nemlig gerne være tid og ro omkring jer, så I kan få en god snak. Måske I kan snakke sammen efter aftensmaden eller i en weekend. Eller du kan spørge dem, om de har lyst til at gå en tur.

Det kan måske også være en hjælp for dig at skrive et brev til dine forældre, hvor der står, hvad du gerne vil snakke om. Du kan give dem brevet inden I skal snakke eller du kan læse det op for dem, når I skal snakke.

Det kan nemlig være nemmere at huske, hvad man gerne vil sige, hvis man har skrevet det ned på forhånd. Derudover vil dine forældre måske tage det mere alvorligt, hvis de kan se, at du har haft brug for at skrive det ned. BørneTelefonen har en guide til, hvordan du kan skrive et brev. Du finder guiden HER.

Jeg tænker også, at du måske kunne snakke med én af dine veninder. Du har en følelse af, at de alle har en person hos dem, som er vigtigere end dig. Men det er ikke ensbetydende med, at de ikke vil snakke med dig.

Det er ikke sikkert, at dine veninder ved, hvordan du har det. Når du udadtil virker stærk og glad, så ved de måske ikke, at du faktisk føler dig ensom og ked af det. Tror du, at du har mod på at snakke med én af dine veninder om det?

Du kan starte med at snakke med én veninde om det. Ligesom jeg før har skrevet, så kan du måske aftale et tidspunkt efter skole eller lign. hvor I kan snakke? Hvis det kan hjælpe dig, så kan du igen skrive nogle af dine tanker ned.

Hvis én af dine veninder ved hvordan du har det, så kan I måske sammen snakke om, hvad der kan få dig til at få det bedre. Måske I to kan begynde at ses lidt oftere. Eller måske kan I sammen aftale at mødes med jeres fælles veninder. Selvom det kan være grænseoverskridende at skulle åbne op for hvordan man har det, så kan det måske være det der gør, at man får det bedre.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. BørneTelefonen har en side, hvor du kan læse mere om det af føle sig ensom og få flere gode råd. Du kan se siden HER.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.