Brev
hjælp!
hej!
har virkelig brug for hjælp!
jeg føler hverdag jeg er ensom og at ingen gider mig så hver gang jeg går hjem fra skole går jeg ned og græder for føler virkelig der ingen der gider mig…
har cuttet et par gange og for lyst til bare at komme væk her fra…
hvad skal jeg gøre for at jeg får det bedre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev, dejligt du skriver til os.
Jeg ved fra andre unge at der kan være perioder hvor man føler sig ensom og alene. Det kan desværre ikke være helt lykkeligt altid i ens liv. Det er derfor vigtigt, at når man har sådanne triste perioder, at man får talt med nogen om det, så man kan få lettet sit hjerte og så på den måde hjælpe sig selv til at kommer videre fra den ensomme følelse.
Der sker rigtig meget med en når man, som dig, er i puberteten. Man ændrer sig på kroppen, i måden man tænker, andre interesser og måske man vokser lidt fra sine ellers gode veninder. Nogle udvikler sig hurtigt, andre er længere om det. Nogle kan føle sig forkerte og at de ikke passer ind, det er helt normalt.
Har du en veninde du kan betro dig til? En du stoler på måske? Når tingene sker i skolen, så kan du også få en snak med en god lærer om, hvordan du går og har det. Lærerne skal nemlig også hjælpe elever til at have det godt og være en del af klasse fællesskabet.
Hvad med dine forældre, ville du kunne tale med dem om dine tanker og følelser? De ville måske også kunne snakke eller skrive til din klasselærer om, hvordan du går og har det. Det ville i hver fald være godt, at dine forældre også ved det og får mulighed for at hjælpe dig.
Cutting er ikke løsningen på den følelse af ensomhed du beskriver for mig, også selvom cutting kan føles som den eneste måde at komme ud af ensomhedsfølelsen på. Den bedste måde at få det godt og blive glad igen, kan være ved at få talt højt om det til nogen du føler dig tryg ved. Nogen som kan hjælpe dig og du får fat i de ting, som hjælper dig. For nogen kan det også være en fritidsinteresse, hvor man kan møde nye venner eller gå sammen med nogen man allerede kender.
Kunne det være en idé at skrive et brev  eller besked til dine forældre, hvor du beskriver hvordan du har det? Hvis det er for hårdt at skulle sige det til dem? Ligesom du har skrevet ind til mig.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 111 116, så kan vi sammen snakke om det hele.
Jeg håber meget du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen