Hjælp!!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære guitarist

De fleste af os vil gerne være en del af et fællesskab, så jeg kan rigtig godt forstå din følelse af ensomhed. Vi har alle brug for at være sammen med nogle og føle, at vi betyder noget for andre og at vi har nogle at dele vores interesser med.
Du skal have tak for at dele dit brev og tanker med Børnebrevkassen, for jeg ved der er mange unge, som har det lige som dig, som føler sig ensomme, fordi de føler sig anderledes og kan lide nogle andre ting end flertallet.

Du spørger, om du skal blive ved med at lede (efter venner), eller om du skal acceptere, at du føler dig ensom.

Jeg tænker, at ingen skal acceptere at gå rundt og føle sig ensomme i lang tid, dog er disse følelser uundgåelige i perioder af ens liv. Følelser som ensomhed eller følelsen af ikke at passe ind, er følelser som næsten alle unge mennesker har, i kortere eller længere perioder. For at finde frem til hvem man har lyst til at være, tager det noget tid, og man skal igennem perioder, hvor man prøver sig frem.

Mange unge i skolerne vælger at spille fodbold eller høre pop musik, selvom de måske hellere ville spille rundbold og høre rock musik og spille magic kort på gangene i frikvarteret. Vi kan bare ikke se det på dem, de gør deres bedste for at passe ind i de forskellige fællesskaber, så de kan undgå at føle sig ensomme.

Jeg tænker, at det måske handler om at acceptere dig selv, som du er, og prøve at finde fællesskaber andre steder, som musikskoler. Nogle af de guitarister, jeg kender, har den fordel, at en guitar er rigtig god til at skabe stemning, især hvis guitaristen spiller nogle melodier, som alle kender. Åbenhed over for andres musiksmag og interesser kan også spille en rolle, for virker man selv åben og nysgerrig, så er andre unge også mere åbne og nysgerrige overfor en selv.

Jeg kender dig jo ikke og ved ikke, hvilke initiativer du har taget, så måske ville det være en ide for dig at finde en person, som du kan ”læsse af” hos, og som kan give nogle ideer til, hvor der måske er andre unge med samme interesser som dig i dit område.

Kærlig hilsen
Børnebrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.