Brev
Hjælp:(
Hej
jeg er en pige på 10 år.
Jeg har den her veninde og så har jeg 2 andre veninder der så er begyndt at blive Best friends med hende min første veninde.
I starten var de sådan der lidt uvenner men nu er de Star BFF og alt muligt og jeg føler mig udenfor og somom jeg bare er en nr.2 nu.
Ved ikke hvad jeg skal gøre. Tænker på det nat og dag og.
Jeg vil bare have at de to veninder bare forsvinder.. hvad skal jeg gøre?
Kærlig hilsen den pige der føler sig som nr.2
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Jeg kan godt følge dig i, at det er rigtig svært, når ens veninde er sammen med ens andre gode veninder. Og de endda også er blevet BFF.
Jeg ved, at der er mange, der ligesom dig har oplevet at ens BFF pludseligt får en ny BFF. Det er aldrig rart at føle sig som nr. 2. Og man kan godt komme til at tænke meget på det, som du skriver, at du også gør.
Mon du kan snakke med din veninde om det? Fortælle hende, at du er ked af, at hun nu er BFF med de andre? Man kan desværre ikke bestemme, hvem andre skal være sammen med, men man kan sige, at man savner sin veninde. Måske har din veninde slet ikke tænkt over, at du havde det sådan.
Jeg tænker også, at hvis din veninde har mere lyst til at være sammen med de to andre, så har du jo også lov til at finde dig en ny veninde. Måske er der andre søde piger, som du kan blive veninde med. De fleste når at have mange forskellige veninder, i deres skoletid. Sådan noget kan hurtigt skifte.
Ved dine forældre mon, hvordan du har det? Det kan nemlig være en rigtig god idé at snakke med dem om det. Måske kan de selv huske, hvordan det var, da de var 10 år. Og måske kan de hjælpe dig med at få talt med pigerne, så du ikke skal gå og føle dig som nr. 2. Det kunne fx være, at de ville hjælpe dig med at lave en hyggeaften for alle jer veninder.
Tænk også over, om du kunne sige det til din lærer? Han eller hun kan nemlig hjælpe jer piger med at lege sammen på kryds og tværs. Så I ikke skal gå og tænke sådan over, hvem der nu er BFF med hvem.
Mange tanker fra
Børnetelefonen