Hjælp..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J.

Hvor er det dejligt at du skriver herind til os, for ingen skal gå rundt alene med de følelser om at være unormal og den følelse af sorg som du skriver om. Du skal selvfølgelig have noget hjælp med det samme.

I dit brev skriver du om mange forskellige ting der fylder meget for dig. Men hvis vi måske skulle starte med det om din far, din nye bonus mor og søster, så kan jeg godt forstå at det må være rigtig svært at gå rundt med de følelser om at din bonus søster tager din far fra dig.

Jeg kan blive nysgerrig på om du har prøvet at snakke med din far om alt det med at få en bonus mor og en bonus søster? Hvordan har det været for dig og hvad kan din far måske gøre så du føler dig bedre tilpas i familien? Måske kunne du prøve at fortælle ham hvordan du føler? Hvis det er svært for dig at snakke med ham om det, så kunne du måske skrive et brev til ham, hvor du fortælle om dine følelser? I dette brev kunne du måske også fortælle hvordan du føler at din bonus mor forventer meget af dig? Det er ikke sikkert at din far vil give dig ret i alting, men jeg tror måske stadig at det kunne være rigtig godt for både din far og dig at få snakket om alt det med en ny familie?

Det kunne også være at der var en anden voksen i din familie som du var tæt på og som du stolede på, som du kunne snakke med? En der ville lytte og hjælpe dig med dine tanker? Det kunne være en faster, farmor eller måske en moster?

Jeg synes at det lyder rigtig dejligt for dig at du allerede efter 3 måneder på en ny skole har fået en god veninde. Det er altid rigtig rart at kunne dele sine tanker og sorger med en som forstår hvad man går igennem og jeg tror at det er rigtig sundt at få snakket med nogen om alle de ting man går rundt med inde i hovedet. Har du mon snakket med din nye veninde om din drøm om at blive skuespillerinde? Jeg kender dig jo overhovedet ikke, men jeg vil stadig sige at intet er umuligt. Og det at blive en god skuespillerinde handler overhovedet ikke om hvor meget man vejer, men om hvor god man er til at spille en rolle og øvelse gør mester.

Jeg håber meget at du kunne bruge mit svar og ellers er du også altid velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen på telefonnummer 116 111.

De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen.

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.