Brev
HJÆLP
JEG GÅR PÅ EFTERSKOLE og har gået der i snart 1 år og har ikke fået nogle venner, de bagtaler mig
men har sagt det til min mor at jeg ikke har lyst til at gå der et år til men vi er dsv bundet.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak, for dit brev. Hvor er det bare øv, at det ikke fungerer på efterskolen!
Jeg kan rigtig godt forstå, at et helt år mere på efterskolen pt kan virke meget uoverskueligt. Samtidig tænker jeg dog, at der vel kommer en masse nye elever og at to år på en efterskole aldrig er ens.
Det er rigtig godt, at du har fortalt din mor, hvordan det er på skolen. Og jeg synes, at du fortsat skal dele dine bekymringer med hende. Ved din mor mon præcis, hvorfor du ikke ønsker at fortsætte der?
Jeg synes også at I sammen skal tage en snak med skolens personale, så de kan blive sat ind i din situation. Det er overhovedet ikke i orden at du ikke har fået venner der. Og at de andre bagtaler dig. Det må de voksne hjælpe med at få løst. Og så må de også hjælpe dig med at få en bedre start efter sommerferien.
Nu, ved jeg jo ikke hvorfor I er bundet, men jeg tænker i den forbindelse, at det er rigtig vigtigt at få involveret skolens personale og ledelse i din situation. De kan nemlig hjælpe med at vurdere om det er godt for dig at fortsætte på skolen. Omvendt kan, og skal, de også være en støtte for dig det sidste år. Så det bliver et godt år med nye venner og gode oplevelser.
Jeg håber, at du sammen med mor kan finde en god løsning. Og lige nu kan du om ikke andet se frem til, at det snart er sommerferie.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen