Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er så rart at sidde alene i frikvartererne. Godt du gør noget ved det nu.
Det kan godt være lidt svært at tage mod til sig og få hjælp til, hvordan man får det bedre. Krævede det mon også mod for dig? Jeg synes, du lyder til at være en super modig dreng, der tør stå ved, at du ikke er vild med computerspil, så derfor laver du noget andet, som du kan lide, nemlig at høre musik.
Mennesker har jo forskellige interesser, og man kommer ikke altid i klasse med nogen med samme interesser. Derfor kan det nogle gange føles som om, man ikke lige har noget til fælles med nogle i klassen.
Jeg bliver derfor nysgerrig på, om der mon er nogle andre fra din klasse, som ud over deres interesse for computerspil OGSÅ kan lide musik? Og måske kan I så bruge nogle at frikvartererne på begge dele?
Det kan være lidt svært at få de andre drenge til at droppe deres computerspil helt, tror jeg, og det ville måske heller ikke være helt fair, men måske man kunne man lave nogle fælles regler om, at man laver noget andet end computerspil i nogle af frikvartererne? Og i de frikvarterer, hvor de så spiller computer, kunne du mon så være i samme lokale også, selvom du måske sidder og laver noget andet, så I alligevel er sammen på en måde...
Måske I har et slags klassemøde, hvor man kunne foreslå nogle nye ideer til, hvordan jeres klasse skal holde frikvarter? Men det kunne være en rigtig god ide at tale med din lærer om det, inden du foreslår det til klassen. Så kan din lærer være med til at støtte op om dit forslag og kan komme med forslag til, hvordan det kan gøres. Det er faktisk dine læreres ansvar, at alle har det godt i klassen. Men hvis ikke de ved, hvordan du har det i frikvartererne, så kan det være svært for dem at gøre noget. Hvis ikke lige det kommer over dig, at du har lyst til at foreslå klassen at have noge frikvarters-regler, så kunne du måske aftale med din lærer, at det er hende, der kommer med forslaget? Eller måske hun blot skal bestemme, at det kunne være sådan i en periode?
Det kan altid være lidt svært at være den, der ikke interesserer sig for det samme som de andre. Jeg tænker på, om det er okay at være dig, når I skal lave noget i timerne? Jeg bliver også nysgerrig på, om du mon uden for klassen har nogle gode venner, som du deler interesser med? Nogle gange kan det være en god ide at tale med dem om dine tanker, fordi de kan have helt andre ideer til, hvordan man kan løse frikvartererne, så du ikke føler dig ensom. Eller måske er der andre fra klassen eller parallelklassen, som heller ikke interesserer sig for computerspil, som du måske kan være sammen med?
Nogle gange, når man gerne vil have noget skal være lidt anderledes, fordi man ikke rigtig bryder sig om det, er det en rigtig god ide at 'øve' sig på, hvad man skal sige til dem, som kan være med til at få ændringerne til at ske. Derfor tænker jeg, at du kunne ringe til BørneTelefonen og få en snak om, hvad du kunne sige til din lærer eller nogle andre, du kunne have lyst til at fortælle dine tanker til. Du er i hvert fald meget velkommen til at ringe, hvis du har lyst.
Jeg håber, du kommer til at få nogle rigtig gode frikvarterer i fremtiden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen