Helt alene

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Du har skrevet “Helt alene” i din overskrift på brevet og skriver så videre i brevet om hvordan det er og hvordan det føles.

Allerførst så vil jeg sige til dig, at jeg forstår hvor alvorligt det her er for dig.
Og at lige nu er jeg sammen med dig om det.

Din inderlige måde at skrive om dig selv og dine følelser fortæller mig, at du netop ikke er dramatisk.
Du er rigtig god til at mærke og fortælle om de udfordringer du har.
Og hvor er det godt at du så fandt på at skrive her til brevkassen.

Du skriver om din ensomhed, om at du ikke kan stole på dine venner og ikke har nogen venner.
Og det sørger du over.
Og du skriver at du aldrig vil være nogens nr 1.

De fleste som tænker og skriver sådan, ønsker at det skulle være anderledes.
Og måske er det også sådan for dig?

Jeg ville ønske at flere kunne udtrykke sig som du gør. Du gør det nemt at forstå grunden til at du vælger at være tilbagetrukket.

Jeg har nu læst det du skriver igennem flere gange og mærker dit ønske om at kunne stole på venner, at have venner og opleve at være nogens nr 1 – du har endda været villig til at lave dig om for at være sammen med andre. Og ikke være tilbagetrukket.

Her er det dig der gør dig til nummer 1.
Du vil ikke have det sådan og nu vil du finde ud af hvordan du kan få hjælp til at få det bedre.
Det er stor styrke du har når du lige nu har det som du har det.
Det at du skriver her og gør dig selv til nummer 1 er så sejt og du er din egen bedste ven. Kan du se det?

Mange børn/unge (og voksne) har det rigtig svært med at skulle fortælle om at de har en anden seksualitet end den andre har troet.

Også her har du været din egen bedste ven og accepteret dig selv som du er.
Og du har fortalt om det, blandt andet til dine forældre.
Og du oplever så desværre at dine forældre ikke tager dig lige så seriøst som du selv gør. De går rundt og gør grin af det.

Av.
Det tænker jeg må gøre ondt og jeg får lyst til at skrive til dig at der er hjælp at hente for dig.

På børnetelefonens hjemmeside er der et link til LGBT+ hvor det er muligt at kontakte dem om hvordan man måske kan få ens forældre til at tage en seriøs omkring seksuel identitet.

Ud over at få rådgivning så kan du også være en del af et fællesskab hvor andre måske har det lige som dig.

Jeg har kopieret linket ind her under og så kan du jo selv klikke dig ind og læse mere om det.

https://bornetelefonen.dk/henvisninger/lgbt-ungdom/

I forhold til ensomheden så håber jeg at du vil kunne bruge noget af den styrke du har vist ved at skrive her ind til også at tage kontakt til Børnetelefonens rådgivere på tlf. 116111. Her vil du kunne tale med en voksen som vil lytte og tage dig seriøst.

Måske har du allerede læst andre breve om ensomhed i brevkassen. Hvis ikke du har så sender jeg dig også lige et link til det her.

Det kan nogle gange være en stor hjælp og læse hvad andre skriver om det og hvilke råd de har fået. Måske er der også der lige noget der passer til dig.

https://bornetelefonen.dk/bornhjaelperborn/ensomhed/jeg-foeler-mig-ensom-6/

Jeg håber at du nu kan se at der er muligheder for at du kan komme til at tale med nogen der vil tage det du føler og siger seriøst og kan hjælpe dig med at få dine ønsker om ikke at være ensom til at lykkes.

Du havde modet og styrken til at skrive her og jeg ved, at du netop derfor altid vil være din egen bedste ven.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.