Brev
hej
jeg har haft problemer med min veninde her på det sidste.
hun siger at hun har angst, depression, spiseforstyrrelse og problemer med vrede.
jeg vil virkeligt gerne hjælpe hende men jeg ved ikke hvordan. jeg har prøvet at hjælpe hende med at spise og sådan noget, men hun bliver hurtigt sur på mig hvis jeg glemmer at ringe til hende en gang.
hun snakker næsten kun om hendes problemer, så vi laver ikke særligt mange sjove ting længere fordi hun altid snakker om hvor ked af det hun er eller hvor unfair hendes liv er.
jeg har selv problemer med at spise fortiden fordi jeg føler mig skyldig over hendes problemer.
jeg vil gerne bare have min veninde tilbage.
jeg føler at vi glider fra hinanden og at vi ikke har meget tilfælles længere
flydende køn, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev! Hvor er det godt, at du skriver herind og deler dine tanker og ønsker. Jeg håber, at du ser mit svar – og at det kan hjælpe dig videre.
Du skriver i dit brev, at din veninde har nogle udfordringer, som du prøver at hjælpe hende med. Du skriver også, at jeres venskab har forandret sig og at I ikke længere kan lave de ting sammen, som I plejer.
Jeg vil starte med at sige, at jeg kan godt forstå at det kan være svært for dig at vide, hvordan du kan hjælpe din veninde. Det kan være rigtig svært at stå alene med dette, og det er også noget du ikke skal stå alene med. Selvom du rigtig gerne vil hjælpe hende, så er det noget de voksne skal gøre.
Du viser allerede en stor hjælp, når du bekymrer dig om din veninde og når du hjælper hende med at spise. Det viser, at du er en god veninde, som tænker på andre. Det er en rigtig god egenskab at have.
Det er vigtigt at huske på, at når din veninde har disse udfordringer, så har hun brug for voksenhjælp. Det er vigtigt, at hun får den rette hjælp.
Når jeg skriver sådan, så er det fordi, at du skriver at din veninde har angst, depression, spiseforstyrrelse og en vrede. Det er nogle store ting, som man skal hjælpe hende med – så hun kan få det bedre. Det er en opgave til de voksne, som fx hendes forældre.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om hendes forældre ved hvordan hun har det? Måske, at du kan foreslå hende, at hun fortæller hendes forældre om, hvordan hun har det?
Det kan også være en ide, at tale med en lærer på skolen? Det kan være, at du kan tale med din veninde om, at I sammen fortalte det til en lærer på skolen, som I er trygge ved?
Når jeg skriver disse ideer til dig, så er det nogle forslag til, hvem du kan søge hjælp hos sammen med din veninde, eller hvor din veninde selv kan finde hjælp og støtte fra. Når de voksne er opmærksomme på det, så kan de hurtigere og bedre hjælpe din veninde.
Du skriver også i dit brev, at du selv er begyndt at have det svært med at spise, og det viser, at du måske mærker, at det er en for stor opgave. Nogle gange, så kan man opleve, at man rigtig gerne vil hjælpe sine venner – men at man så glemmer sig selv og glemmer at gøre de ting, som man selv plejer at gøre. Giver det mening?
Det er vigtigt, at du også passer på dig selv – og kan sige fra. Det kan nemlig være svært at hjælpe sin veninde, hvis man selv får det dårligt. Det er bestemt ikke din skyld, at hun har nogle udfordringer.
Derfor synes jeg faktisk også, at du skal snakke med dine forældre om det hele, hvis du ikke allerede har gjort det. Du har nemlig også brug for nogen at snakke med, uden at din veninde er der. I kunne jo fx snakke om, om du har brug for en lille pause fra hende. Så kan du selv få ladet batterierne op og give venskabet ny energi efter en periode, hvor du ikke ser hende så meget. Giver det mon mening for dig?
Jeg bliver nemlig bekymret, når du skriver, hun bliver sur, hvis du ikke lige får ringet. Det lader til, at hun har det rigtig svært, og hun kommer på den måde til at lade det gå ud over dig – og det er altså slet ikke i orden.
Hvis jeres venskab skal virke på den lange bane, så er det vigtigt, at der er plads til jer begge. Lige nu har hun det svært. Det skal der også være plads til. Men du er hendes veninde. Ikke hendes psykolog eller forælder. Det er så vigtigt at huske. Kan du følge mig?
Det kan også være en ide, at tale med din veninde om jeres venskab. Her kan du fx fortælle hende, at du savner hende og savner at lave de ting, som I plejer at lave? Det kan være godt at fortælle hinanden, hvordan man har det og hvad man tænker på. Det kan være, at din veninde også savner at lave de ting som I plejer at lave?
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig. Du er altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen