Brev
har der ikke godt i skolen
kære brevkasse jeg er en pige på 11 år jeg har tit nogen ikke og være sammen med. Jeg følger også at klassen griner ad mig og det er ikke særlig rart. en fra klassen kan virkelig ikke lide mig men jeg bryder mig heller ikke så mig om hende. om aften har jeg lyst til og græde fordi jeg ikke vil i skole, jeg har sagt det til min mor, hun har skrevet til min lære hun sagde at vi skulle snakke om det men det har hun ikke gjort endu.
jeg ved ikke hvad jeg skal gør
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver følelsen af, at de andre elever griner af dig i skolen, samt at du føler dig alene og er ensom.
Det er aldrig en rar følelse, at føle sig alene og ensom. Og det er slet ikke i orden, at de andre henne i skolen griner af dig. Selvom det på ingen måder er okay, så er mobning og ensomhed desværre noget rigtig mange mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv.
Det er ikke meningen at du skal være ked af det og græde, fordi du ikke kan lide at gå i skole. Det er derfor rigtig godt, at du har fortalt din mor hvordan du har det. Når man har det svært, så er det rigtig godt at dele sine tanker med andre.
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det ikke er din skyld. Det du oplever sker, fordi der er et usundt fællesskab i din klasse. Og det er din lærers ansvar at få ændret det. Derfor er det også rigtig godt, at du har fortalt det til din mor, som så har kontaktet din lærer.
Din lærer har lovet, at I skal tale om det, men det har I endnu ikke fået gjort. Hvis det er muligt, så sig til din lærer at du har brug for, at I får talt sammen snarest muligt.
Skolen skal nemlig altid gøre noget, hvis de ved, at der er mobning på skolen. Din skole skal have en plan for, hvordan de stopper mobning.
Hvis du har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få din mor eller en anden voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen.
Hvis du oplever, at der stadig ikke sker noget, efter at du har klaget til skolelederen, så kan du klage til Den nationale klageinstans mod mobning.
Du kan finde hjælp til at klage her: https://www.bornetelefonen.dk/klage
Hvad mon dine interesser er? Hvis man gerne vil have nye venner, så er det ofte en god start at finde nogen, der har de samme interesser. På den måde har man noget fælles at tale om.
På vores hjemmeside kan du læse mere om ensomhed, finde gode råd og læse breve fra andre børn der også har oplevet følelsen af ensomhed.
Ensomhed
En mulighed kunne også være, at foreslå din lærer, at I skal have en temadag eller temauge der har fokus på mobning og ensomhed. Det er ofte ikke noget man taler højt om, men som nævnt tidligere, så er det desværre en følelse rigtig mange kender til og oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det er derfor rigtig godt at åbne op og være ærlig omkring hvordan man har det.
Har du brug for at tale med en rådgiver herinde fra, så er du altid velkommen til at ringe til os på nr. 116111. Vi har også Chat og SMS.
Jeg håber du vil fortsætte din modige og åbne tilgang, og måske få hjælp fra din mor til at få rykket din lærer. Det hendes opgave at sørge for at der sker noget nu. Det har du ret til.
Kærlig hilsen BørneTelefonen