Brev
Har brug for en kæreste
Brevet er anonymiseret, så afsenderen ikke kan genkendes
Kære brevkasse
jeg er en dreng på 13 år
jeg føller mig lidt ensom
har venner men jeg vil rigtig gerne have en kæreste men ved ikke hvordan jeg skal få en
er der en hjemmeside eller noget for unge der søger en kæreste?
Vær sød og hjælp mig.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Mange tak for dit brev. Det at føle sig ensom fra tid til anden er faktisk normalt. Men det er godt at være opmærksom på, at det ikke er noget, man føler alt for tit i sit liv. Derfor er det godt, at du er opmærksom på dig selv og har skrevet dette brev.
Du skriver, at du har venner. Jeg tror derfor ikke nødvendigvis, at en kæreste kan fjerne ensomheden.  Ensomhed kan nemlig godt være en følelse, som man har inden i. Selv om man ikke skulle tro det, så ved jeg fra andre, at man godt kan føle sig ensom, selv om man til dagligt er sammen med mange mennesker eller har en stor familie. Kan du genkende det?
Det er ikke sikkert, at en kæreste kan være til stede, når man føler sig ensom. Og måske kan en kæreste ikke udfylde det tomrum, du måske føler inden i. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at finde ud af, hvad du selv kan gøre, når du oplever, at ensomheden fylder for meget.
Du kan starte med at finde ud af, hvad der gør dig rigtig glad, og hvad du godt kan lide at lave. Måske kan du godt lide at spille fodbold, gå i biografen eller være sammen med vennerne. Uanset hvad det er, du godt kan lide, så er det godt at gøre mere af dét.
Det er den tid, man bruger sammen med andre mennesker, som gør dem betydningsfulde. Derfor synes jeg, at du skal prøve at kigge efter en kæreste i din omgangskreds i stedet for på et datingsite. De datingsites, der findes er desuden for voksne. Ved bruge tid sammen med fx pigerne i din klasse, dem fra parallelklassen eller dem, du måske går til sport med, kan du lære dem bedre at kende. Og derfor bedre mærke, om du får de rigtige følelser for en af dem.
Desuden synes jeg, at du skal prøve at fortælle dine forældre - eller en af dem - om den følelse af ensomhed, du har. De kan måske hjælpe dig ved at tale om, hvornår følelsen opstår, og hvordan den fylder for dig.
Jeg ønsker dig det bedste fremover. Og håber, du snart får en rigtig sød kæreste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen