Brev
Har aldrig følt mig mere ensom.
Hej BørneTelefonen, jeg er en dreng på 14 år og som lige er startet i 8.klassen. Ved egentlig ikke rigtig hvor jeg skal starte, men nu prøver jeg bare at skrive.
Det startede egentlig med at min bedste ven skulle flytte skole, fordi at han har haft problemer med at koncentrere sig. Det har egentlig altid været ham som jeg har været sammen med i skolen, og da han fortalte at han skulle flytte ramte det mig egentlig ikke rigtigt som sådan. Men da det så blev sommerferie, begyndte jeg lige så stille at tænke mere og mere over, hvem jeg så skulle være sammen med. Jeg blev faktisk mere og mere nervøs, da jeg ikke rigtig kunne forestille mig, være gode venner med nogen af drengene fra årgangen.
Da der så kun var to uger tilbage af sommerferien fortalte jeg det til min mor og far, og de fortalte at jeg faktisk havde været skrevet ind på en privatskole i noget tid men de regnede ikke med at jeg ville starte på den. Så de havde ikke skrevet til den, men det gjorde de så da jeg havde fortalt dem det. Der gik så en uge før vi fik svar, og svaret var at der ikke var nogen pladser.
Mine mor og far prøvede at ringe til at alle mulige privatskoler i omegnen, men der er ingen som har plads. Nu er jeg startet på min gamle skole og normalt er jeg faktisk en der altid har haft lyst til at komme i skole, men nu tror jeg ikke at jeg kan have mindre lyst til at gå i skole end jeg har nu.
Jeg kan selvfølgelig godt snakke med nogen af drengene, men det er bare ikke som venner. Og det er som om at alle pigerne bare ignorere mig, eller synes at jeg er underlig. Jeg ved i det hele taget bare ikke hvad jeg skal gøre af mig selv mere, og jeg tror aldrig at jeg har følt mig så ensom, som jeg gør nu. D
et gør bare så mega ondt inden i, at man ikke har nogen ar være sammen med i frikvartererne eller efter skole. Imens folk tager hjem til hindanden, holder fester og har det sjovt, kan jeg sidde hjemme i min stue og glo ind i et TV. Mine forældre forstår mig ikke og siger bare at jeg desværre ikke kan flytte skole før niende klasse… altså om et helt år!
Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, græder nærmest mig selv i søvn hver aften. HJÆLP!!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng i 8 klasse
Jeg beundrer hvor modig du er at skrive til BørneTelefonen, helt åben og ærligt om din ensomhed. Det er super sejt, så 1000 tak for dit brev.
Ensomhed er desværre ret udbredt blandt både børn og voksne. Du har allerede fortalt til dine forældre, at du føler dig ensom, men hvad med din lærer? Jeg synes, at du skal sige det til dine forældre igen, men også til din lærer. Det er godt at være åben omkring sin ensomhed. Jo mere der tales om det, jo mere fokus kan der komme på at få jaget ensomheden væk.
Du skriver, at du taler med nogen af drengene i din klasse, men at de ikke er dine venner? Hvad tænker du, at der skulle til for at I kunne blive venner? Jeg tænker at det ofte er lettere at få nye venner, hvis man har nogle fælles interesser. Så er der mulighed for, at man kan tale sammen om noget interessant og sjovt. Mon der er nogen i din klasse som du deler interesser med? En sport i fritiden, et særligt computerspil, en særlig TV-serie eller noget helt fjerde? Det kunne være både piger og drenge.
Man kan sagtens have en god ven af andet køn. Du skriver godt nok, at pigerne synes du er underlig. Måske det slet ikke er tilfældet. Det kan være, at de synes du er smadder sød, men de ved ikke, at du kan være en god ven, fordi du indtil nu altid har været mest sammen med din gamle ven. Jeg ved det ikke, men tænker det kan være en mulighed.
Nogle gange kan det med at flytte skole virker som den eneste mulige løsning. Men det kræver også hårdt arbejde at skifte skole. Her skal man nemlig, ligesom du skal nu, finde ud af hvem der har fælles interesser med en, hvem der er gode at tale med, og hvem man generelt “klikker bedst med”.
Hver gang en ny flytter eller kommet til, sker der ting i en klasse og i klassens dynamik. Før havde du måske en to-kløver med din ven, og når han nu er væk, kræver det en ændring af alle de andres små grupperinger også. Fordi der jo skal findes en ny plads til dig et sted også.
Jeg tænker derfor som sagt, at det er vigtigt at få åbnet op for din lærer, så han/hun kan hjælpe til med at få skabt det nye klassefællesskab, som skal skabes, efter din ven flyttede. Det har din lærer faktisk pligt til at sørge for. Du viste stor styrke ved at tale med dine forældre om det, måske du kan bruge samme styrke til at tale med din lærer?
Jeg kommer også til at tænke på, om du stadig har kontakt til din gamle ven, der er flyttet? Måske han også oplever at det er svært at skulle danne nye venskaber på sin nye skole?
På vores hjemmeside kan du læse mere om ensomhed. Der er også råd til hvad man kan gøre for at blive mere social og få nye kontakter.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen. Ring til os på nr 116111 hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen