Brev
gymlivet stinker
kære bb,
jeg tror at jeg er ensom,
jeg er har startet på gym for tre måneder siden og det er så utrolig hårdt at finde nogen som vil tale til en.
jeg ved ikke hvorfor folk undgår mig.
jeg er et spøgelse man ser igennem på gangene.
jeg føler mig ikke tryg nok til at fortælle det til studievejlederen, for han har et rygte om at være meget ligeglad på min skole.
Burde jeg skifte skole?
fagligt er jeg overhovedet ikke engageret,
i folkeskolen fik jeg rigtige gode karakterer, men det er bare gået ned og faldet længere ned end nogensinde.
jeg er demotiveret fagligt og socialt.
det hele virker lidt uoverskueligt lige nu.
jeg ved ikke om dette har noget med sagen at gøre, men jeg er begyndt at hurtigt hjertebanken hvor min krop næsten vrider om og jeg har ondt i hele kroppen.
jeg har ofte søvnløse nætter hvor jeg bare tænker om hvor trist min situation er.
selv ynkelig er jeg vel lidt, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
mine forældre er så ligeglade, de fortæller mig at jeg ikke kan løbe fra mine problemer, så jeg skal blive på dette gymnasium…
alt er frustrende lige nu, nå men her har jeg lige fået mit pusterm, hvor jeg kan skrive hvad jeg føler.
håber i kan hjælpe mht om hvorvidt jeg burde skifte gym.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17 årig pige
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal stille op med den situation.
Det er hårdt arbejde, at starte på gymnasiet - ikke alene bliver lektiebyrden betydelig større, men så er der det sociale med at finde nye venner. Rigtig mange, er ligesom dig, ved at opgive i starten fordi det bliver så overfældende. Vi har haft mange efter gymstart, der føler sig meget overvældet og er ved at vælte i alt det pres, der også følger med. Især  i starten, hvor de hele er nyt og svært at skelne mellem. De fleste kommer dog igennem det og finder nye bekendtskaber efter noget tid.
Hvis du slet ikke har nogen som du taler med, syntes jeg, at du alligevel skal give din studievejleder en chance. Vejlederen har forhåbentlg nogle gode råd, som kan hjælpe dig på vej i de nye venskaber og rammer. Måske kan du sende ham en mail eller finde ud af, om der er en anden studievejleder eller en god lærer på dit gymnasie.
Jeg ved jo ikke hvad du har forsøgt, men du kan måske prøve, at sætte nogle små eftermiddagsaktiviteter i gang. Lektie hygge, kageeftermiddage, filmeftermiddage eller cafebesøg men en eller flere, som du føler dig mest tryg ved.
Jeg vil også opfordre dig til, at tale med dine forældre igen - sig at du ikke løber fra dine problemer, men gerne vil prøve at løse dem. Fortæl dem, at du har det svært og har brug for deres støtte og forståelse. Måske kan I sammen finde nogle ting, du/I kan afprøve, inden der tales om et gymnasieskift. Det kan være noget af det jeg har forslået eller lignende.
Så kan du bruge studievejlederen til det faglige og det studie-sociale, og dine forældre til det fritids-sociale.
Nogen gange er det godt at skifte, hvis det bliver ved med at være så ensomt at gå på gymnasiet. Måske skal du se det lidt an og prøve nogle ting af - og ellers er det måske relevant og godt at skifte. Det kræver at man får en snak med sit nuværende og evt. kommende gymnasium. Studievejlederen kan hjælpe dig her, så du får mulighed for at komme i en klasse, hvor der er et godt socialt fællesskab. Jeg håber, at du vil give det en chance  og passe godt på dig selv.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med de voksne omkring dig, og håber I finder nogle gode løsninger.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen