Brev
Genert i skole
Hej, jeg er en pige på 15 år og går i 9. klasse. I min klasse har jeg en af mine bedste veninder, og hende snakker jeg godt med og har det sjovt. Men når det kommer til andre i klassen og bare generelt andre unge, er jeg meget genert, og tør ikke sige noget, selvom jeg bare ønsker jeg tør deltage i en samtale og have det sjovt sammen med de andre. Men det er svært når jeg ikke ved hvad jeg skal sige.
Hilsen den generte pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Det var godt du skrev, for jeg kan læse, at du tænker meget over, at du gerne vil snakke mere med de andre. Hvor er det stærkt, at du har mod på at skrive herind og ændre på din situation. Det er også rigtig flot, at du kan være så ærlig. Det er ikke alle, der kan det.
Jeg ved, at der er mange, der har det ligesom dig. De er generte, og synes det er svært at vide, hvad de skal sige i sociale situationer. Så du er ikke alene.
Du skriver, at du har en bedste veninde der går i din klasse. Hvor lyder det dejligt, at du har en veninde, du kan snakke godt med. Jeg bliver nysgerrig efter, hvordan du har fået den gode veninde? Måske du kan bruge nogle af de samme ting, som du gjorde for at få den veninde du har nu, til at få flere venner.
Du kan også prøve at huske på, at vi alle er forskellige, nogle er meget åbne og har en masse venner og andre er som dig mere stille og generte og har kun en eller to gode venner. Af og til kan det faktisk være rart at have nogle få venner, som man så kan være rigtig tæt med, har du tænkt på det?
Forstår jeg det rigtigt, at du gerne vil være bedre til at hyggesnakke, og at du gerne vil have flere venner?  Jeg vil gerne prøve at komme med nogle råd for at hjælpe dig.
Jeg tænker på, om du kan få din bedste veninde til at hjælpe dig? Hvis hun har flere venner i jeres klasse, så kan hun måske inddrage dig, så du kommer mere med? Måske kan I sammen lægge en plan for, hvordan du kunne komme mere ind i samtalerne og måske få flere venner.
Jeg tænker på, at det kunne være godt, hvis du kunne give dig selv nogle opgaver, som kan hjælpe dig videre. Du kunne fx give dig selv den opgave, at du skal lægge mærke til, hvad andre gør for at danne venskaber. Til en start måske hvad andre gør, for at starte en samtale, og hvordan de holder samtalen i gang. Det kan måske give dig nogle ideer.
Det kan være, at du finder ud af, at de er gode til at spørge, om de må være med i en snak eller smiler til hinanden. Du kunne også sige til dig selv, at du skal sige noget i alle frikvarter mindst én gang? Det kan være en måde at øve sig i at åbne lidt op. Starte med små ting og ofte vil man opdage, at det måske slet ikke er så svært, som man har gået og forestillet sig?
Det er rigtig fint, at du spørger til, hvad du kan gøre og sige. Du skal dog huske på, at det også er dine læreres ansvar, at du har venner og veninder i klassen, og at de andre lægger mærke til dig. Ofte er det sådan, at hvis én elev føler som du gør, så er der også andre, der gør det. Lærerne skal være med til at sørge for, at alle i klassen trives og at der er et godt sammenhold i klassen.
Jeg tænker på, om det er en mulighed for dig at tale med en lærer om, hvordan du har det? Er der mon en lærer, som du har et særligt godt forhold til, eller føler dig særlig tryg ved.
Det kan måske være din klasselærer, men det kan også være en anden lærer. Sammen med din lærer kan du lægge en plan for, hvad I kan gøre, som kan hjælpe til med, at du kan få snakket med flere i din klasse og få flere venner i klassen og at du mærker følelsen af, at de andre i klassen ser dig.
Ved dine forældre, at du gerne vil have flere venner i klassen og at du føler, at du ikke tør at sige noget til de andre unge? Måske kan de være med til, at I sammen får en god snak med en af dine lærere?
De kan måske også støtte dig i at invitere nogle piger hjem, som du gerne vil være venner med, så I kan hygge lidt hjemme, måske med spil og film. Det kan være en god måde at lære hinanden lidt bedre at kende. Nogle gange er det nemmere, hvis man ikke er alene.
Det sker, at man bliver fanget i at være på en bestemt måde. Hvis man har en fornemmelse af, at andre folk ser en som fx genert, så kan det være svært at bryde ud af. Jeg tænker på, at det måske kunne være en hjælp for dig, at begynde til en ny fritidsinteresse.
På den måde kan du give dig selv en ny start og møde nye mennesker, der ikke kender dig i forvejen og ser dig på en bestemt måde. Er der mon noget, som du godt kunne tænke dig at gå til? Det kan du måske tale med dine forældre om? Jeg ved, der er mange børn og unge, som finder deres bedste venner udenfor skolen.
Jeg håber meget, mit svar kan hjælpe dig på vej.
Kærlig hilsen BørneTelefonen