Brev
Fra cirkus til folkeskole
Før jeg begynder med at fortælle hvad mit problem er, så vil jeg gerne undskylde for to ting: at mit brev er så langt og fordi mit Dansk er meget dårligt.
Min mor er Dansk og mødt min far da han holdt en cirkusworkshop i Danmark,
min mor var nemlig gymnast og min far var cirkusartist.
De blev forelskede og hun fikt en plads i cirkus. (Min far er Russisk)
Nogle år senere fik de så min bror, og et år efter, mig.
At vokse op i cirkus er meget anderledes end hvordan andre børn i min alder vokser op.
For det første snakker jeg fem sprog flydende fordi der er mange nationaliter med rundt og jeg har vokset op med at alle har snakket deres sprog til mig, men selvom du aldrig får nogle rigtige venner så er det det bedste sted nogensinde, fordi at alle er som en familie og alle passer på mig og jeg elsker alle de andre artister og arbejdere lige så meget som jeg elsker mine forælder.
Vi var 4 børn og vi var ligesom søskende. Måden som vi gik i skole på var på computeren hvor vi havde et program hver men også rigtig mange voksne som kunne hjælpe. Undervisningen var på russisk og polsk men jeg fikt undervisning ved siden af på Dansk af min mor.
Så havde vi rigtig meget træning men det var virkelig sjovt. Jeg havde fået lov til at få et trapeznummer når det var jeg blev 15 men det eneste nummer jeg var med i var som klovneassisten og contoristassistent, men alle hjalp mig med lige det jeg ville lære fordi der var rigtig mange så der var helt sikkert altid en der kunne det du skulle have hjælp til.
Men som i nok kan læse så var cirkus mit hjem og hele min familie boede der,
men for 4 måneder siden så ville min mor gerne hjem til Danmark og fordi jeg har fået Dansk undervisning kunne jeg starte i folkeskole som er en normal skole.
Min mor og far har hvert et gymnastikhold som de træner mens min mor tager en eller anden kedelig uddannelse ved siden af.
Problemet er bare at jeg hader at være her,
jeg føler mig hele tiden anderledes end de andre og jeg får bare ondt i maven når jeg tænker på at jeg aldrig skal se de andre mere og de rejser videre uden os
og jeg savner dem virkelig meget
og de her børn er slet ikke som mig, og det er virkelig svært at finde ord til st fortælle hvordan som jeg har det,
men jeg har bare hele tiden ondt i maven og jeg er ikke glad mere og jeg føler ikke at jeg er hjemme.
Og min mor siger hun vil tilbage til det normale liv og jeg tror ikke engang min far ville
men jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg tror ikke jeg bliver glad her nogensinde og jeg vil bare gerne hjem.
Hilsen O
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære O
Wow - du er da super god til at skrive på dansk! Og sikke et spændende liv du beskriver. Jeg kan godt forestille mig, at det må være en stor omvæltning at skulle bo i Danmark.
Jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre, og hvordan du måske kan tale med dine forældre. Det er jo din mor og far, der har besluttet, at I skal bo i Danmark nu. Det kan nogle gange være svært, men ens forældre bestemmer ting, såsom hvor man skal bo. Men det betyder ikke, at din mening og dine følelser ikke er vigtige.
Jeg tror, at det er vigtigt at du og dine forældre, taler mere sammen om den forandring I oplever. Det er jo nyt for hele familien. Måske kan de fortælle noget mere om, hvorfor de har valgt, at I skal bo i Danmark nu og leve på en anden måde, end I har gjort hele dit liv? Jeg forestiller mig, at det kan være en hjælp, at høre hvad de tænker om det hele.
Når forældre beslutter ting, som kan virke kedelige eller uretfærdige, så kan det være fordi, at de er nødt til at planlægge langt frem i tiden for at skabe det allerbedste liv for deres børn. Det kan være, at de lige nu også savner cirkus og jeres "cirkusfamilie". I skal alle sammen vænne jer til en ny hverdag, og det har I brug for hinandens hjælp til. Dine forældre kan hjælpe jer børn, ved at fortælle om de tanker og planer, som de har.
Det kan måske være godt, hvis du hører dine forældres tanker og følelser omkring at bo i Danmark og sige farvel til cirkus. De minder og det savn, som I helt sikkert deler, kan være vigtigt at snakke om. Og hvis du åbner op om, hvordan du tænker, så tror jeg også, at de vil gøre det. Og så kan I dele alle de tanker I har, hvad I savner, hvad der er svært ved at være i Danmark, og dine forældre kan sige mere om, hvorfor de har valgt, at I skal være her.
Jeg kan godt høre på dit brev, at du er ked af, at det er, som det er lige nu. Du vil bare gerne tilbage til jeres cirkusliv. Det forstår jeg godt. Du skriver, at det er svært at finde ord som beskriver, hvordan du har det. Sådan en følelse er der mange, der prøver at have på et tidspunkt. Man føler sig alene, og føler ikke, at der er nogen, der forstår en. Jeg tænker, at det måske kan hjælpe, at man prøver at se det positive ved andre mennesker omkring en, og at man deler sine tanker. Jeg er sikker på, at der er mange i din nye hverdag, der vil være nysgerrige på at høre om dit liv i cirkus. Det har i hvert fald været spændende at læse om her i brevet. Hvis man ikke får fortalt andre, hvordan man har det, så kan andre heller ikke vide, hvem man er, og hvad man måske har brug for.
De andre i skolen kommer nok ikke til at forstå livet i cirkus, på samme måde som du gør. Men noget de kan gøre er, at få lov at komme tættere på dig og dit liv - og blive dine venner. Så kan I sammen skabe nogle nogle sjove og gode minder i det, I skal lave sammen. For at blive venner skal både du og de andre i skolen, fortælle om jer selv og hvad der gør jer glade. Det kan være, at du om lidt tid får mere overskud til at åbne lidt op og fortælle om dig og dit liv. Måske kan din nye lærer hjælpe dig? Læreren har nemlig et ansvar for, at alle trives i klassefællesskabet.
Måske kommer der til at gå lidt længere tid, inden du falder til i Danmark og kan se, at der kan være gode ting ved det. Du savner livet i cirkus, og det skal du også have lov til. Du vil nok altid have cirkus i dit hjerte og savne det. Men det vil måske fylde mindre med tiden. Måske kan du tale med din mor, far og bror om, at I kan besøge cirkusset på et tidspunkt. Det kan være, du kan gå til noget i Danmark, som har at gøre med cirkus - der findes bl.a. en skole, hvor man kan lave øvelser, der ligner dem i cirkus. Hvis dine forældre underviser, kender de måske et sted? Du kan også lave en væg med billeder fra cirkusset.
Når man savner noget eller nogen, så er det fordi, at det betyder meget for en. Derfor kan det hjælpe på savnet, hvis man gør ting, der har noget at gøre med det, man savner.
Hvis du vil tale med nogen om, hvordan du kan tale med dine forældre, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvor vi meget gerne vil snakke med dig om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen