Forvirret, ensom og deprimeret.

Hej BB.

Jeg er startet i gymnasiet for ikke særlig lang tid siden, men jeg græder mig i søvn om natten allerede.

Jeg er normalt ikke en generte type, men hver gang jeg prøver at sige noget, går det lidt i sig selv igen. Lektierne er selvfølgelig begyndt, og det samme med testene.

Problemet er – jeg falder ind i min egen verden, også vågner jeg pludselig op, og forstår ikke hoved og hale i, hvad folk snakker om.

Alt ser lidt kaotisk ud lige foreløbig, og jeg er ked af det hele dagen, fordi jeg ikke kan finde et sted at være tilpas.

Jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal for at få det bedre, min mor siger ‘Klø på, det skal nok blive bedre’, men det føles på ingen måder sådan, når jeg er så trist og ikke rigtig har lyst til andet end at sove tingene væk.

Mine venner gør lidt grin med det, eller så slår de det væk og siger ‘Træls’ eller ‘That sucks’.

At føle sig alene, er forfærdeligt og jeg prøver at lade være med at falde tilbage, til at gøre skade på mig selv..

Kan jeg gøre et eller andet så jeg kan få det bedre? Alle kender hinanden i klassen, så jeg føler lidt jeg er outsideren.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, så du kan få lidt perspektiv på dine tanker og følelser.

Det er altid svært at være ny i klassen, og selvom I alle er nye på gymnasiet, kan jeg forstå, at flere af de andre kender hinanden.
Det gør det selvfølgelig lidt svært for dig her i starten, for måske skal du arbejde lidt hårdere og have lidt mere hjælp end nogle af de andre for at opbygge et nyt netværk. Men det er ikke umuligt. Slet ikke!

Jeg ved godt, at det måske kun er en ringe trøst at sige, at det nok skal blive bedre, selvom jeg umiddelbart tænker det, når nu det er så kort tid siden, at gymnasiet startede op.

Jeg forestiller mig nemlig, at du nok skal finde et hul i det sociale, hvor du kan få en fod indenfor, men det kan jo altså godt være, at det tager lidt tid. Og det er den tid, der føles som en uendelighed - og nok derfor, du går og er rigtig ked af det.

Du skal vide, at rigtig mange har det som du. Jeg tror faktisk, at langt de fleste, der stod i din situation, ville føle sig ligeså generte og usikre som dig. Det er ganske naturligt, når man er ny; uanset om man er barn, ung eller voksen. Den tanke kan måske hjælpe dig lidt?

Måske kunne du også prøve at forestille dig, at du befinder dig i en mørk tunnel lige nu, men at der er lys for enden af den. Det er dit håb. Og det er håbet, der skal holde dig oppe, når du mærker, at du er ved at dykke nedad.

Det er godt at høre, at din mor er optimistisk på dine vegne, og at hun prøver at skubbe dig fremad ved at sige, at du bare skal klø på, og at det nok skal gå. Men måske kunne det være rart for dig også at tale lidt med gymnasiet om, hvordan du har det?

Du kunne f.eks. tage en snak med studievejlederen. Her kan du fortælle, at du har svært ved at finde dig til rette, og at du føler dig udenfor, fordi mange af de andre kender hinanden i forvejen.

Du kan fortælle, at det påvirker dig fagligt, når det sociale ikke fungerer. Studievejlederen kan efterfølgende tage en snak med dine lærere, så de kan få fokus på, hvordan I sidder i klassen og hvordan I arbejder i grupper. På den måde kan du nemmere komme i kontakt med nogen. Du kan selvfølgelig også selv tale med én af dine lærere om din situation.

Du skriver, at du tidligere har gjort skade på dig selv, og at du er bange for at falde tilbage. Det tyder på, at det er en strategi, du har brugt, når du stødte ind i noget, der føltes ubehageligt og uoverskueligt for dig.

Er der mon noget, du har talt med en psykolog om?

Jeg spørger, fordi du så måske skulle tale med din mor om muligheden for at genoptage disse samtaler, hvis du kan mærke, at du er ved at falde tilbage i en tilstand, du har svært ved at kontrollere. Det er rigtig vigtigt at tage det i opløbet, så alle de sorte tanker ikke får lov at skygge for din glæde og trivsel.

Hvis ikke du tidligere har talt med en psykolog, kunne det måske være en ide at gøre det nu? Du skriver  nemlig, at du normalt ikke er den generte type, og at du nu falder ind i din egen verden i timerne. Du fortæller også, at du græder om aftenen. Det får mig til at tænke på, om der er sket noget, der gør, at du lige nu føler dig mere utryg end normalt og har svært ved at koncentrere dig? Måske handler det mest om, at du føler dig presset over alt det nye med gymnasiet – men hvis du tænker, at der også kunne ligge andet bag, så er det nok en god ide at få talt med nogen. Måske skulle du overveje at tage en snak med din mor om det?

Til sidst kan jeg selvfølgelig anbefale dig at kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for en snak. Det kan du gøre på telefon, chat eller sms. Det er gratis, og du er anonym.

Jeg vil ønske dig stort held og lykke med at få talt med nogen om det, og ikke mindst med at få det.
Masser af tanker herfra!

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.