Fortvivlet pige

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige der føler dig fortvivlet.

Når man som du har to kulturer med i bagagen, kan det være meget svært at finde sin egen identitet og skabe sig et ståsted.

Det lyder som om, dine forældre - og især måske din mor - har opdraget dig efter sit hjemlands normer, og at hun har svært ved at forstå dig og respektere dig for den person, du er. Og når hun ikke kan acceptere dig, skælder hun ud og håner dig.

Man kan måske sige, at både du og din familie lider under konflikten mellem jeres oprindelige kultur og den danske kultur, du fordi du føler dig ensom, deprimeret og ubemærket, og din familie fordi de har svært ved at acceptere og respektere dig.

Du har levet under pres i din familie gennem mange år, og da du blev slået og fortalte om det i skolen, oplevede du kun, at det blev værre. Det har nok været med til, at du har gået med dine problemer indeni, og skjult dem så godt, at dine lærere ser en " glad, frisk og engageret elev".

Nu kan du ikke rumme mere og har valgt at bede om hjælp.

I Danmark er det Socialforvaltningen, der skal hjælpe børn og unge, der ikke trives i deres familie. Du kan godt selv henvende dig f.eks. ved at ringe til kommunens hovednummer og bede om at tale med en sagsbehandler, eller du kan henvende dig til kommunens anonyme Ungerådgivning.

Men det kan godt være svært at gøre den slags selv, så måske skulle du tale med en af dine lærere, og fortælle hvordan "den glade elev" har det indeni, sådan som du har gjort i dit brev. Du kan evt. vise dit brev til en start på en samtale. Så kan I sammen snakke om, hvad der skal til for at hjælpe dig.

Hvis der skal være møder med sagsbehandler, kan du få støtte og hjælp fra en bisidder hos BørneTelefonen. Du kan læse mere om vores bisidderordning på www.bornetelefonen.dk/bisidder.

Måske kan du også have glæde af www.etniskung.dk hvor du kan læse om andre unge, der er opvokset med 2 kulturer. Du er nemlig ikke alene, og sommetider kan det mindske ensomhedsfølelsen, hvis man kommer i kontakt med andre med samme problemer.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.