Forfærdelige tanker

Kære BT

Jeg er en pige der har det ret så svært fortiden…

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg føler at det her er nogle af mine sidste håb.

Jeg har de sidste par år lidt af selvmordstanker. For et stykke tid siden tog jeg 7 panodiler men, valgte at kaste dem op igen efter 5 minutter. Det ved mine forældre intet om.

I starten skræmte det mig, men er efterhånden begyndt at være hverdag for mig at tænke på at dræbe migselv. Feks. Tænker jeg “Hvis jeg nu ikke klare mig godt i fremtiden, så kan jeg jo altid bare begå selvmord, så er det overstået.”

Fremtiden bekymre mig også en del. Det eneste der står mig tilbage for at gøre det er mine forældre og mine søskende. Min forældre ville nok blive deprimeret og chokeret over situation og så ikke ville kunne arbejde, hvilket betyder meget for mig at de gør.

Men nu efter det er blevet vinter, er ting begyndt at blive meget værre. Jeg græder stortset hele tiden, og lyver for mine forældre og siger bare at jeg er træt. Jeg har hele tiden lyst til at få mit liv overstået. Jeg vil bare gerne dø.

Jeg har ikke det tætteste forhold til mine forældre, og der er ikke en moster, lære eller en anden voksen jeg føler jeg kan fortælle mine tanker til. Jeg har prøvet at fortælle mine forældre at jeg har det dårligt psykisk, men de siger at det er noget pjat og jeg bare skal holde op.

◦ Siden sommers er jeg startet på en ny skole fordi min gamle skole kun gik til 6. Mine gamle veninder er blevet rigtig ligeglad med mig nu. Feks. mødte jeg min gamle bedste veninde i byen, men hun var bare total ligeglad og kold med det jeg fortalte hende. Hun sagde også hun ikke har lyst til at snakke med mig mere.

Der er heller ikke nogle på min nye skole jeg har det godt sammen med, og de virker heller ikke til at være for begejstret for mig. Det samme med min lære.

Jeg ville virkelig gerne have en ven som jeg kunne hygge mig med og fortælle alt til. Men hver gang jeg prøver at fortælle nogle om mine tanker, plejer til altid bare at grine, og derfor bliver jeg aldrig taget seriøs. Jeg har hørt at man er ensom hvis, man ikke har mindst en at fortælle alle sine dybere tanker til, hvilket må betyde at jeg er ensom.

Jeg har ingen at snakke med. Hver gang jeg snakker med nogle er det altid bare ligegyldige samtaler, som intet betyder.

Jeg har aldrig kunne lide migselv. Jeg syntes jeg er rigtig led mod andre, og jeg dårlig for mine omgivelser. Jeg synes ikke at jeg fortjener at være på jorden. Jeg bliver nok heller aldrig til noget alligevel. Jeg med tiden bliver rigtig tyk, og jeg har absolut ingen overskud til at tabe mig.

Alle mine gamle veninder er blevet rigtig pæne, men jeg er stadig grim. Og jeg kan ikke holde op med at samlinge migselv med andre. Jeg skiller mig for meget ud, og bliver dømt for det. Jeg hader virkelig meget migselv.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig på den ene eller anden måde. Jeg håber også vil tage mig seriøs, det var ihvertfald det jeg kom for.

Ellers bare tusind tak for at tage jer tid til at læse mit brev. 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, hvor du beskriver, hvor svært du har haft det, det sidste stykke tid. Du kan tro, vi tager dig seriøst, det er det, vi er her for.

Når jeg læser dit brev, så synes jeg, du virker som en sej pige. Du har allerede prøvet at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Og nu har du også søgt hjælp her. Det er godt, at du ikke giver op – for selvfølgelig skal du ikke gå rundt og være så trist.

Der er sket nogle ting i dit liv siden sommer, hvor du har skiftet skole. Du oplever, at dine gamle veninder ikke gider dig mere – og at dine nye klassekammerater og lærere ikke er ”begejstrede” for dig.

Det er rigtig hårdt, sådan ikke rigtig at føle, at man hører til. Og jeg forestiller mig, at det kan være grunden til, at ”det hele er blevet værre”. Hvad tænker du om det?

Derfor er det rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til at blive en del af din nye klasse. Det skal din lærer faktisk hjælpe dig med. Du skriver, at du ikke føler, du kan tale med din lærer. Hvis du har mod på det, kunne du så gå til skolens AKT-lærer eller skrive en mail til ham/hende? Så kan han eller hun sørge for, at din lærer får besked.

Du er 13 år, og det kan godt være en tid, hvor humøret farer op og ned. Man kan begynde at græde, uden at man egentlig kender grunden. Og man kan føle, at man er trist hele tiden. Det kan også være, at man føler sig grimmere end de andre, mere ensom end de andre, mere drillet end de andre. Det kan desværre være en del af puberteten, som jo kan være en hormonel rutchebane. Jeg ved, at mange unge mennesker har samme tanker som dem, du beskriver. De kan føle sig usikre på sig selv, på fremtiden og på livet i det hele taget. De kan også føle, at ingen rigtig forstår dem.

Selvmordstanker er dog alvorlige, og derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at komme væk fra de tunge tanker. Du har prøvet at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Desværre følte du ikke, at de tog dig alvorligt. De fleste forældre vil dog rigtig gerne hjælpe deres barn. Derfor tænker jeg, at de måske ikke rigtig forstod, hvor dårligt du har det? Jeg syntes derfor, du igen skal prøve at tale med dem. For at de rigtig forstår, hvordan du har det, kunne du vise dem dette brev og mit svar.

Hvis du ikke rigtig har mod på at tale med dine forældre igen – så er det vigtigt, at du søger hjælp et andet sted. Jeg vil derfor foreslå dig, at du taler med sundhedsplejersken på din skole eller med din læge. Du kan ringe til din læge og bede om en tid. Nummeret finder du på dit sygesikringsbevis.

Jeg tænker, at det måske også vil kunne hjælpe dig på vej, hvis du prøver at se dig selv med mere positive øjne. Kik dig i spejlet – hvad ser du egentlig, når du kikker godt efter? Du må kun sige positive ting til dig selv. Vi har alle ting som er smukke, men vi skal øve os i at se det.

Jeg ved godt, det ikke er nemt at ændre tankerne om sig selv – for det kan være blevet en vane at tænke om sig selv på en bestemt måde. For nogle kan det hjælpe at skrive dagbog. Du kunne fx bruge dagbogen til at gå på opdagelse i din egen personlighed. Fortæl dig selv, hvad er du glad for, hvad du har gjort af dejlige ting, og hvad du godt kunne tænke dig at øve dig på.

De kærligste hilsner og tanker fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.