Brev
Forever alone?
Hejsa
Jeg er en pige på 16 år som til daglig går på gymnasium.
Jeg har sådan set “altid” ikke haft særlig mange venner, og jeg ved ikke engang hvorfor. Normalt er jeg genert og lidt den stille type. Da jeg ikke bare råber og skrige efter opmærksomhed. Men jeg er blevet bedre til ikke at være genert. (går ikke til en hobby)
Jeg er nu startet på gym, hvor det sociale liv jo også fylder en del. I min klasse er der 14 piger. og 8 drenge. Der er en gruppe piger på 9 piger som er “de seje” eller noget. så er der 2 som er lidt underlige, også er der 2 som er fine nok. Også mig, som jeg føler mig i midten. Ikke “sej” “nok” men heller ikke underlig.
jeg vil gerne ind i den store pige gruppe (ikke for ivrigt) Men de er mest normale. Men jeg synes de er mest lukkede, og reserveret. Nu kender de fleste hinanden fra grundforløbsklasser eller folkeskole. Jeg kan godt have nogle gange nogle smaltalk med nogle af dem, men de fører ikke rigtig videre. Jeg er typen som også har respekt for dem, så tør heller ikke rigtig at sætte mig ved dem, fordi jeg ved at de hellere ved side sammen med hinanden.
2 underlige, er lidt udelukket, da jeg ikke er samme type som dem, lyder virkeligt ondt, men sry. Så pt snakker jeg med dem som er “fine nok” fordi de er søde nok, meeeen… Og de er nemmest at snakke med. Fordi jeg gider heller ikke at være typen som “følger” efter “de seje”
Drenge er flinke nok, men de er mest interesseret i “de seje”, også leder jeg ogs mest efter nogle veninder (sry for at lyde dømmende, men sådan lægger landet dsv)
selvfølgelig kan man finde venner på gym udover ens klasse, men ens klasse har altså også bare en stor betydning for en. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, fordi jeg vil gerne være på min studieretning.
Der har været gymfester, og det de har været hyggelige. Det er noget jeg ser frem til. til selvefesten flyver jeg faktisk lidt rundt. Jeg danser, og snakker med nye mennesker (nok lidt alkoholens skyld 😉 Men de mennesker holder, jeg ikke rigtig kontakten med efter festen….
Jeg ved at “de seje piger” i min klasse har en chat, hvilket er fint nok, men man føler sig lidt udenfor. Når man faktisk har stået og snakket med dem, også nævner de den DIREKTE foran en. Derudover holdes der fester osv, hvor jeg self gerne vil inviteres. Til den ene fest som har været indtilvider i klassen. Var jeg aktiv og snakkede med “de seje” og drengene. Hvor de fine nok meldte sig ud og bare sad på mobilerne. og de underlige ikke deltog.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige 16 år
Tak for dit brev.
Du skriver har har aldrig haft særlig mange venner. Du tænker, at det kan hænge sammen med, at du tidligere har været mere genert end du er nu. Du har været den mere stille type, fremfor typen som tiltrak sig opmærksomhed.
Men nu er du startet på gymnasium, hvor det sociale liv betyder meget. Du ønsker derfor at få flere veninder. Helst  fra din klasse. Du vil gerne være mere sammen med ” de seje”, den store pigegruppe, men er i tvivl om hvad der skal til og hvad du kan gøre for at det kommer til at ske.
Jeg vil gerne prøve at komme med forslag til hvad du kan gøre.
Når nu de fleste af pigerne, kender hinanden fra grundforløbsklasserne, har de jo et forspring i forhold til deres kendskab til hinanden. Så jeg forstår godt hvis du og de andre føler at er det er svært at blive en del af, selvom I nu går i samme klasse. De har nok fået en følelse af tryghed ved hinanden. Det kan handle meget om at føle sig tryg, og derfor kan det tage lidt tid at skabe tryghed til dem, når man er den nye i forhold til gruppen.
Jeg tænker, at det nok slet ikke handler om dig som person, i forhold til at du endnu ikke inviteres med i gruppen. Men mere at de er optaget af deres nye venskaber. Så optaget, at de måske ikke lægger mærke til, at du også gerne vil lære dem at kende? Jeg ved, at jeg gætter. Men forestiller mig, at det også spiller en rolle. Er det mon noget du også har haft tænkt på ?
Jeg tænker, at det er rigtig godt at du allerede har forsøgt flere ting. Du deltager i gym. fester, hvor  du har haft mod til at snakke med flere forskellige.  Selvom du tænker, at du er mere fri på grund af alkoholen, så betyder det, at du har vist de andre mere udadvendte sider af dig selv. Det kan være med til at de lærer dig endnu bedre at kende, og blive mere trygge  ved dig.
Måske kan festerne også være noget af det som snakkes om efterfølgende. Det giver dig mulighed for at snakke med. Så jeg vil foreslå dig at fortsætte med at deltage.
Du oplever også, at I kan have smalltalk, selvom det bliver ved det. Er det mon dagligt at I gør det? Ellers vil jeg foreslå dig at forsøge at gøre mere af det. Du har ikke oplevet, at det fører mere med sig. Men jeg tænker: ” mange bække små gør en større å”, altså at måske en dag det bliver til mere.  Det kan være med til, at det er mere naturligt at snakke sammen, hvis I bliver sat sammen ved gruppearbejde eller andre opgaver. Det kan være med til at lære hinanden bedre at kende.
Men det tager tid at bygge venskab op. Og der findes ikke en enkelt ” opskrift”. Men tid og at snakke sammen, er helt sikkert ” ingredienser” der kan bruges. Mon du kan følge mig? Prøv at tro på!!
Måske virker de 9 piger, som én gruppe? Men jeg tænker ikke, at de alle er ens? Der er måske nogle af dem, som du føler dig mere tilpas med end andre? At du kunne være mere tryg ved at sætte dig ved siden af en af dem?
Jeg forstå godt at du ikke ønsker at være typen der følger efter “de seje”. Du ønsker sikkert ikke at være påtrængende og irriterende? Med det du beskriver her i brevet, lyder du som en pige der tænker meget over tingene, hvilket er en god ting. Du er bevidst om dig selv og hvordan andre kan opleve din opførsel. Det er rigtig gode egenskaber.
Nogle unge kunne godt have behov for at tænke før de handler. Men med dig tænker jeg at det er omvendt. Altså at du uden at tænke over det, bare satte dig ved siden af en af pigerne. Måske kom der noget godt ud af det? Du finder kun ud af det ved at prøve.
Eller være mere nysgerrig og spørge til deres gruppechat? Måske har de ikke noget imod at du snakker mere med? Balancen mellem at snakke med og blande sig, ved jeg nok er svær, men jeg tror på, at du finder ud af det, hvis du prøver dig frem.
Husk også på, at ved festen snakkede I jo fint med hinanden.
Jeg ved godt, at det lyder lettere sagt end gjort. Men for at de kan lære dig mere at kende, må du vise at du gerne vil dem. Det kan gøres ved at fortsætte med smalltalk, sætte sig ved siden af en, deltage i fester og så videre. På den måde kan forholdet imellem  dig og de andre udvikle sig. Måske er der en eller flere, som du godt kunne se som veninde, så kunne du måske begynde med at snakke lidt mere med den/dem?
Jeg tænker at det også kunne være hjælpsomt for dig at snakke med de 2 piger som er” fine nok” om, hvordan de oplever den store pigegruppe. Såfremt de sidder med samme oplevelser som dig, og synes at det er svært at deltage i gruppen. At de i gruppen holder mere sammen. Så kan I eventuelt tage en snak med jeres kontaktlærer om det. Kontaktlæreren har ansvaret for trivslen i klassen. Kontaktlæreren kunne tage en snak med hele klassen. En snak om hvordan I kan blive rystet  helt sammen efter jeres grundforløb. Måske foreslå at der laves en gruppechat på snapchat eller messenger for hele klassen.
Har du mon snakket med nogle andre om, hvordan du oplever det? Jeg tænker på dine forældre, eller en anden voksen du kender? Jeg ved godt, at de måske ikke kan ændre noget, men det kan være en hjælp for dig at snakke om dine tanker og følelser. Kan også være med til at du får andre ideer til hvad du kan prøve.
En anden ting er, at det måske også kunne være en ide at arbejde med at styrke selvværd? Det kunne være med til at du fik mere tro på dig selv. At du er god nok, og værdifuld at have som veninde! Mon du tænker det kan være hjælpsomt for dig? Her er i hvert fald en: Selvværdsøvelse
Du er naturligvis også velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for flere råd og ideer til hvad du kan gøre.
Håber at du får flere veninder i klassen og får mulighed for at være sammen med dem du har lyst til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen