Føler mig virkelig ensom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årige pige

Jeg kan da sagtens forstå, at du føler dig alene og ikke helt ved hvad du skal gøre.

Det lyder heller ikke som om, at der er nogle voksne som tager ansvar for din situation - desværre er det sådan, at man nogen gange selv må tage affærde før de voksne "opdager" alvoren.

For de fleste som kommer i skole før tid eller springer en eller flere klassetrin over, går det som regel rigtig godt i de mindre klasser - men ofte skal der lidt hjælp til, for at klare de ældste klassetrin. For her vil der være stor forskel på jeres modenhed og måske også jeres interesser.

Her har du brug for hjælp og støtte af nogle voksne. Jeg vil foreslå dig, at tale med dine forældre. Forklar dem så godt du kan, at det er svært for dig, at finde dig til rette blandt dine klassekammerater. Sammen med dine forældre kan du finde frem til, hvad der ville være den bedste hjælp for dig. Det kan være, at du skal holde nogle pigeaftener hvor du invitere på film og pizza, eller kageftermiddage med tøsesnak.

Samtidig skal du og dine forældre fortælle din lærer om din situation, du skal kunne komme i skole og have en god dag - og det er lærerens opgave er hjælpe med til det. Det kan være der skal holdes nogle pigesnakke i skole eller I skal have nogle klassesnakke om, "hvordan er man en god klassekammerat".

Dine kammerater er næsten 2 år ældre end dig, og de begynder deres pubertet før dig - det betyder måske, at de vil gå op i nogle andre ting end dig. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du har nogle venner på din egen alder. På den måde vil du også føle dig ligesom nogle andre, og det vil helt sikkert give dig nogle gode oplevelser og forhåbentlig en følelse af, at være god nok. Derfor vil jeg også foreslå du måske sammen med dine forældre, undersøger hvilke fritidsmuligheder, der hvor du bor, så du kan have et frirum, med jævnaldrende, og måske derigennem få opbygget nogle gode venskaber.

Hvis du ikke helt ved hvordan du skal tage hul på snakken med dine forældre, kan du jo overveje at vise dem dit dokument eller dele af det - så kan I tale ud fra det. Du kan også skrive nogle stikord ned som er vigtige for dig, og vise til dem.

Jeg vil ønske dig en rigtig god snak med dine forældre og sender dig de bedste tanker.

Hilsen Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.