Brev
Føler mig udenfor.
Hej BB.
Vil gerne starte med at skrive at det er rigtig godt, det der med børnetelefonen osv.. Men nu til mit brev:
Hverdag på min skole føler jeg mig tit udenfor.. Jeg er sammen med de samme hverdag, men det er som om de hader mig og holder mig udenfor, glemmer mig.. :-(Jeg hader det! Og jeg græder virkelig tit over det..
JEG kan ikke bare være sammen med andre da de, samme altid er sammen med de samme og de andre gider mig heller ikke.. Det er så trist at komme iskole synes jeg lidt I:Føler det også i min familie a og til! Jeg hader det :'(Håber i kan hjælpe, for har virkelig brug for lidt hjælp!!
Knus M.J
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.J
Mange tak for dit brev, hvor er det flot at du skriver hertil.
Jeg kan læse, at du oplever at blive holdt udenfor og føler, at de andre glemmer dig, og at det gør dig ked af det. Jeg kan godt forstå, det gør dig ked af det, det er slet ikke sjovt at føle sig glemt og udenfor. Det er meningen, at det skal være rart at gå i skole, så jeg tænker, at der nok er brug for, at en voksen får af vide, hvordan du har det. Du skriver ikke, om du har fortalt en lærer, hvordan du har det? Det er de voksnes ansvar, at alle føler sig velkomne i skolen, og at der ikke er nogen, der synes det er så trist at komme i skole. Måske der er én lærer som du stoler på, du kunne fortælle det? Eller måske kunne du fortælle dine forældre, hvordan du har det med at komme i skole, og de kunne måske tage en snak med lærerne?
Du skriver, at det ikke er muligt at være sammen med andre, da de samme altid er sammen med de samme. Måske nogle voksne kunne være med til at hjælpe med at lave nogle blandende grupper i undervisningen, så du får mulighed for at vise, hvilken en sød pige du egentlig er?
Du skriver kort, at du også føler det i din familie af og til. Jeg gætter på, at du mener, at du også føler dig udenfor derhjemme af og til..? Hvis det er tilfældet, kunne det måske være en god ide at tale med dine forældre om det? Eller måske en bedsteforælder, en søskende eller en anden, som du tænker kan hjælpe dig med at få snakket om det på en god måde?
Jeg håber, du kan få hjælp fra dine forældre eller en anden voksen tæt på dig, så det bliver rart for dig at komme i skole og ikke skal være så ked af det.
Jeg vil slutte af med at sige mange tak for din ros af BørneTelefonen, du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med nogen igen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.