Brev
Føler mig udenfor
Jeg er en pige på 11,
Jeg bliver altid holdt udenfor bare fordi jeg er mere moden og derfor bliver hurtigere sur. Her på det seneste har kun en dreng og en pige ville snakke lidt med mig.
Mine Bedste venner siger jeg skal tage mig sammen, når jeg fortæller dem om mit problem.
En bestemt pige som er den populæreste i klassen kritisere mig hele tiden- De andre Griner ad de ting hun siger da de ser op til hende. Hun kritisere mig bl.a. Med min stil, min krop.
Føler kun jeg har det godt når jeg er alene, på nettet eller læser Harry Potter på mit værelse. Føler mig også hele tiden tyk da den populære pige har kritiseret mig med det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
At være den modne er ikke altid let. At blive moden er nemlig en proces, som er forskellig fra person til person. Derfor kan det være en kompliceret ting.
Nogle mennesker, ligesom dig selv, bliver modne meget hurtigt. For andre kan der gå mange år, og nogle bliver det måske aldrig.
Det at blive moden, kan forbindes med det at blive mere voksen. Man begynder at kunne lide andre ting. Man kan syntes det ens venner gør er barnligt. Man kan få en følelse af, at folk ikke forstår én.
Men dette er helt normalt. Det at blive moden, eller mere voksen, er en helt normal del af det at være menneske og vokse op. Grunden til at dine klassekamerater ikke forstår det, og dine følelser, kan være fordi de ikke selv er kommet dertil.
Jeg håber for dem, at de selv når dertil en dag. Men indtil da, vil jeg gerne give dig nogle råd til, hvad du kan gøre for ikke at blive holdt udenfor.
Du skriver i dit brev, at du allerede har prøvet at tale med dine venner om det. Det skal du have ros for, fordi det kan være rigtigt svært at tale om sine følelser.
Jeg synes du skal prøve igen. Denne gang kan du måske invitere en af dine bedste venner hjem til dig. Så kan du helt stille og roligt, sige hvordan du har det, og at du ikke bryder dig om at blive holdt udenfor. Måske har din bedste ven, nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Du skriver også i dit brev, at du bliver kritiseret af den populære pige. Det er bestemt ikke rart, at blive kritiseret eller drillet. Hvorfor mennesker gør det, er meget svært at sige. Vi ved her hos BørneTelefonen, at det tit skyldes problemer i klassens fælleskabet.
Det er vigtigt at du ved, at det ikke er din skyld at du bliver kritiseret eller drillet.
En stor del af din lærers job, er at sørge for et godt fælleskab i klassen. Din skole skal have nogle strategier til at stoppe mobning og drillerier. Derfor så syntes jeg at du skal tale med din lærer om det.
Derudover er din lærer også, den der kender din klasse bedst. Derfor kan det være at han/hun har nogle gode ideer eller råd til, hvordan du kan blive en del af fælleskabet.
Hvis du ikke har lyst til at sige det direkte til din lærer, kan du måske sige det til dine forældre istedet. De kunne så tage en snak med din lærer.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig. Du kan læse mere om venskaber på BørneTelefonens hjemmeside her: Venskaber
Hvis du ønsker at tale med os igen, er du altid velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på 116111.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen