Brev
Føler mig træt og Tom hele tiden
Hej
Jeg er en dreng på 15 år som efterhånden ik ved hvad der sker
Jeg føler mig hele tiden Tom indeni og føler nærmest at jeg ingen følelser har i kroppen mere? Jeg har selvfølgelig noglegange hvor jeg er glad i kort tid men især når jeg er alene bliver tomheden alt for meget og kan slet ikke holde det ud?
Jeg føler mig ikke ked af det eller glad eller sur eller noget bare Tom som om jeg intet føler. Bliver især ked af det om aftenen når jeg skal sove føler mig helt alene. Mine forældre spørger mig tit om der er noget galt fordi jeg ser nedtrykt ud men der er jo intet galt jeg går bare med sådan en træls følelse i maven som ikke vil gå væk?
Det har været sådan her i et stykke tid nu og ved ikke hvordan jeg får det væk det er rigtig træls!
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige dreng
Tak for dit brev med den fine forklaring på, hvordan du har det. Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til os.
Du har en følelse af tomhed. De fleste mennesker oplever dette i perioder, men du beskriver, at det bliver ved og at det i forhold til den tid, hvor du føler dig glad, fylder meget. En anden ting du nævner er, at især, når du er alene, bliver følelsen meget værre. Når man har det sådan, som du har det er det rigtig vigtigt, at man søger hjælp, så man ikke går alene med det.
Dine forældre er allerede opmærksomme på dig, så måske kan I få nogle snakke om følelsen af tomhed, når den er der og også, når den ikke er der. Så du på den måde får åbnet mere om for følelsen, og det kan hjælpe til at den kan blive mindre. Følelsen af tomhed kan være lidt som en ballon, som bliver større, hvis man ikke taler om det. Og man kan ligesom lukke luften ud af ballonen, når man snakker med nogen om det, så følelsen af tomhed bliver mindre Det lyder til, at du kan snakke med dine forældre om det, så det kunne være en rigtig god idé, at I får talt sammen. Ville det være ok for dig?
Det kan også være, at du tænker, at du har brug for at snakke med lægen om det, eller en psykolog, en vejleder eller sundhedsplejersken, som er tilknyttet din skole.
En anden mulighed kan være at ringe eller skrive til os åp 116111 eller måske kan du også bruge Headspace.dk? Her kan du ringe, chatte eller SMS e til. Udover anonym rådgivning (ligesom hos Børnetelefonen) kan du også møde op hos Headspace og få samtaler helt gratis. Du kan se mere om det på deres hjemmeside.
Måske kan du notere nogle punkter ned, som er vigtige for dig at tale om, inden du snakker med dine forældre, BørneTelefonen eller Headspace.  Det kan f.eks. være: Hvornår begyndte du at føle denne tomhed, føler du dig ensom, hvornår oplever du glæde, hvordan har du det i skolen/fritiden…
Hvis dine forældre har brug for rådgivning , så er de også velkommen til at ringe til vores ForældreTelefonen på tlf.: 35 55 55 57
Du har vist, at der er noget inden i dig der gerne vil videre. Derfor har du taget det første modige skridt ved at skrive til os. Det mod er jeg sikker på du kan bruge til det næste vigtige skridt mod at få hjælp til at få det bedre.
Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind på 116111. Vi vil altid gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen