Føler mig træt og Tom hele tiden

Hej

Jeg er en dreng på 15 år som efterhånden ik ved hvad der sker

Jeg føler mig hele tiden Tom indeni og føler nærmest at jeg ingen følelser har i kroppen mere? Jeg har selvfølgelig noglegange hvor jeg er glad i kort tid men især når jeg er alene bliver tomheden alt for meget og kan slet ikke holde det ud?

Jeg føler mig ikke ked af det eller glad eller sur eller noget bare Tom som om jeg intet føler. Bliver især ked af det om aftenen når jeg skal sove føler mig helt alene. Mine forældre spørger mig tit om der er noget galt fordi jeg ser nedtrykt ud men der er jo intet galt jeg går bare med sådan en træls følelse i maven som ikke vil gå væk?

Det har været sådan her i et stykke tid nu og ved ikke hvordan jeg får det væk det er rigtig træls!

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige dreng

Tak for dit brev med den fine forklaring på, hvordan du har det. Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive til os.

Du har en følelse af tomhed. De fleste mennesker oplever dette i perioder, men du beskriver, at det bliver ved og at det i forhold til den tid, hvor du føler dig glad, fylder meget. En anden ting du nævner er, at især, når du er alene, bliver følelsen meget værre. Når man har det sådan, som du har det er det rigtig vigtigt, at man søger hjælp, så man ikke går alene med det.

Dine forældre er allerede opmærksomme på dig, så måske kan I få nogle snakke om følelsen af tomhed, når den er der og også, når den ikke er der. Så du på den måde får åbnet mere om for følelsen, og det kan hjælpe til at den kan blive mindre. Følelsen af tomhed kan være lidt som en ballon, som bliver større, hvis man ikke taler om det. Og man kan ligesom lukke luften ud af ballonen, når man snakker med nogen om det, så følelsen af tomhed bliver mindre Det lyder til, at du kan snakke med dine forældre om det, så det kunne være en rigtig god idé, at I får talt sammen. Ville det være ok for dig?

Det kan også være, at du tænker, at du har brug for at snakke med lægen om det, eller en psykolog, en vejleder eller sundhedsplejersken, som er tilknyttet din skole.

En anden mulighed kan være at ringe eller skrive til os åp 116111 eller måske kan du også bruge Headspace.dk? Her kan du ringe, chatte eller SMS e til. Udover anonym rådgivning (ligesom hos Børnetelefonen) kan du også møde op hos Headspace og få samtaler helt gratis. Du kan se mere om det på deres hjemmeside.

Måske kan du notere nogle punkter ned, som er vigtige for dig at tale om, inden du snakker med dine forældre, BørneTelefonen eller Headspace.  Det kan f.eks. være: Hvornår begyndte du at føle denne tomhed, føler du dig ensom, hvornår oplever du glæde, hvordan har du det i skolen/fritiden…

Hvis dine forældre har brug for rådgivning , så er de også velkommen til at ringe til vores ForældreTelefonen på tlf.: 35 55 55 57

Du har vist, at der er noget inden i dig der gerne vil videre. Derfor har du taget det første modige skridt ved at skrive til os. Det mod er jeg sikker på du kan bruge til det næste vigtige skridt mod at få hjælp til at få det bedre.

Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind på 116111. Vi vil altid gerne hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.