Føler mig stressed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Det er et flot overskud og mod, du har haft til at skrive til os. Jeg kan godt forstå, at du føler dig træt og ikke godt tilpas og stresset med alle de ting, du beskriver.

Jeg vil starte med at sige, det varmer mit hjerte at læse, du er glad for din skole.

Jeg tænker, at der er rigtigt mange ting i dit liv lige nu, der gør, at du ikke føler dig tryg med personer, der er omkring dig og ikke er tilfreds med dig selv. Det er store ting, som de voksne omkring dig også har ansvar for at hjælpe dig med.

Som du sikkert godt ved, er det ikke i orden, at din papmor slår dig, selvom hun har meget at se til. At blive slået skaber så meget utryghed, som børn ikke skal vokse op i, og så er det, som du sikkert ved, ulovligt at slå. Din papmor skal stoppe med at slå. Kan du snakke med din far om det …..? Hvis det er for svært for dig, har du måske en lærer på din skole, som du kunne fortælle, hvordan du har det, og at du har brug for at få hjælp til at få fortalt din familie, hvordan du har det. Måske kan din veninde støtte dig at snakke med din lærer - måske din y-lærer?

Hvis din lærer kender til, hvordan du har det, har din lærer pligt til at hjælpe dig og din familie og få lagt en plan for, hvordan du kan få det bedre.

Jeg håber, du kan holde fast i dit mod og bede din lærer om hjælp. Det er vigtigt, at du får hjælp af voksne til at få lagt en plan for, hvordan du skal få det bedre, og hvordan I kan være familie på en måde, hvor dine forældre passer på dig og tager ansvar.

Du skriver, at du heller ikke er helt tryg ved din veninde. Måske har du ret i, at din veninde fortæller lidt til hendes forældre og søskende, men det kan være at din veninde kan mærke, du ikke har det godt for tiden og har brug for at dele sin bekymring med nogen. Kunne du fortælle din veninde, at du er inde i en tid med mange svære ting? Du kan fortælle din veninde, at det er ok, hvis hun spørger dig eller fortæller dig, hvad hun tænker om dig i stedet for at snakke med andre, som du føler, hun gør. Jeg tænker, at det er vigtigt, du fortæller din veninde, hvordan du har det, for at hun kan forstå dig og måske være en støtte for dig.

Puha, jeg ved godt, at jeg skriver du skal snakke med voksne og din veninde. Det er bare ikke nemt at hjælpe, hvis ikke de ved, hvordan du har det.

Måske har du lyst til at ringe til BørneTelefonen 116111, som det første og snakke med os, vi er jo  vant til at snakke med unge, som har det ligesom dig.

De bedste tanker fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?