Brev
Føler mig meget alene
Hejsa:)..
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg har mange, helt utrolige problemer.
Jeg har det her med mine forældre. De bliver ved med at komme sammen og ikke mere sammen. Og det påvirker mig. De har været on and off alt for mange gange nu. Jeg bryder mig ikke om min far specielt ikke da han har været min mor utro et par gange. Men min mor ser ud til at være ligeglad.
Det hele startede med at vi skulle flytte væk fra det hus vi havde før. Altså mig min mor og min far. Det var meningen min far ikke måtte vide det så vi skulle flytte i ‘snu’. Da jeg så har 3 søskende der bor sagde min søster hun havde brug for hjælp og fik min far derover. Og imens han var der skulle vi flytte væk.
Det gik godt. Men så begyndte han at lede efter os. Jeg var mega trist i starten. Men så begyndte jeg at blive meget mere glad for at vi var flyttet. Da jeg så endelig bliver glad for det kommer de sammen igen. Og det er så blevet ved. De går igennem den samme historie igen og igen. Og er ligeglade med mig. Og de sætter et meget sort pres på mig med skolen.
De forventer at jeg er bedst. Og jeg er ikke spor god i skolen for tiden. Men de vil bare have for meget af mig. De Forventer jeg skal være nr 1 hele tiden. Men det kan jeg bare slet ikke. Og jeg kan ikke snakke med dem om noget som helst. Ikek nogle i min familie
Så har jeg et problem med mine veninder og venner. Jeg er en af de folk der har mange venner. Men de er alså fake. De kritisere mig 24/7. Kan ikke forklare det. Jeg gider bare ikke at være i skole. Jeg gider ikke alt det der. De kan ikke lide mig. Jeg har mange venner og er en af de der, der snakker meget. Men de er bare så ikke forstående. Jeg føler at jeg ikke har nohle steder at gå. Alle hader mig egentlig
Og jeg har den her bedste ven. Mig og ham er meget tætte. Men nogle gange føler jeg bare at det kun er mig der fortæller mine problemer. Han gider ikke at dele hans problemer med mig. Og det såre mig. Fordi jeg vil jo gerne være der for ham. Og han er den eneste i verden jeg stoler på. Han er den eneste jeg har.
Vi var også sammen engang. De gik ikke. Men jeg er stadig dybt forelsket i ham. Og han føler bare ikke det samme. Han ignore mig tit. Og jeg fatter bare ikke hvad jeg skal gøre. Eller hvorfor. Det som om jeg er ligeglad for ham. Han tænker aldrig på mig
Og så føler jeg også at jeg ikke tilhøre nohle steder. Jeg føler ikke at nogle forstår mig. Jeg vil hverken være hjemme med mine forældre eller i skolen med alle de folk der hader mig. Det gør så ondt. Og nej jeg kan ikke snakke med min familie om det. De er ligeglade med hvad jeg føler. Mega ligeglade. Bare jeg er god i skolen. Så er de ellers ligeglade.
Jeg føler at ingen gider at lytte til mig. At ingen tænker på mig. Jeg overvejer at flytte. Men jeg ved ikke. Jeg tror vel bare jeg håber at det kommer til at løse sig. Fordi jeg holder rigtigt meget af min bedste ven. På den fuldstændig forkerte måde. Føler bare at ingen kan lide mig. Eller gider at lytte.
Jeg havde en psykolog engang. Men hun døde sidste år i september. Og jeg savner hende så meget. Hun betød rigtigt rigtigt meget for mig. Nogle gange giver jeg bare op, og tænker der ikke er nohle der vil savne mig hvis jeg forsvandt. Jeg vil bare gerne løbe væk. Væk fra alt det her. Langt væk. Jeg er ensom. Og jeg hader mig selv overalt på jorden.
Kærlige hilsener, pigen der er i tvivl om alt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit meget fine brev.
Det er utroligt, at du er kun er 12 år, for jeg synes at du er meget dygtig til at formulere dig og give udtryk for dine følelser. Jeg læser mig til, at det er rigtig svært at være dig for tiden, og at du har behov for at der er nogle voksne, der passer på dig og lytter til dine behov.
Jeg kan godt forstå, at det er vanskeligt at skulle forholde sig til, at dine forældre er sammen og så fra hinanden igen. Som ung behøver man en stabil base i sit liv, og det formår dine forældre ikke at give dig lige nu. Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig og det er også helt naturligt, at det har konsekvenser for din skolegang. Man ved nemlig, at det er meget svært at lære og koncentrere sig når man ikke har det godt. Er der mon nogen der har lagt mærke til, at det er lidt svært at være dig for tiden? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at det er vigtigt at du ikke går med alle disse tanker alene. Du nævner, at du tidligere har haft en psykolog, du var rigtig glad for. Hvad var det, hun kunne, og hvad er det du savner ved hende? Når du bliver opmærksom på det, kan du måske se, om der er nogen andre i dit liv der kan det samme. Måske en lærer, en vens forælder eller en moster? Det kan også være, at det kunne være en løsning for dig at begynde at gå til psykolog igen. Jeg ved, det kan være rigtig hårdt at starte forfra med en ny psykolog, men måske kunne det alligevel være værd at tale med dine forældre om.
I brevet nævner du også, at det er vanskeligt at være i skolen, og at du føler at du ikke rigtig har sande venner. Tilmed er du forelsket i din bedste ven, som ikke gengælder dine følelser. Lagt sammen med alt det andet der foregår i dit liv, kan jeg godt forstå at det hele kan føles svært og uoverskueligt. Måske du kan prøve at fortælle din ven, hvordan det føles at være dig lige nu og du har brug for hans venskab? Måske han har en sød far eller mor, som du også kunne snakke lidt med?
Jeg ved at du oplever at dine forældre ikke lytter. Når ens forældre har meget at kæmpe med, kan de have svært ved at se deres børns behov – men måske skal du alligevel prøve en gang til. Måske du kunne vise dit brev og mit svar?
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen