Brev
Føler mig ikke velkommen
Hej jeg er en pige på 12 som rigtig gerne vil havde noget hjælp
Efter efterårsferien startet jeg på en ny skole fordi jeg blev mobbet og sådan noget på min gamle skole og næsten siden da har jeg ikke følgt mig velkommen i min klasse.
Jeg er altid alene når vi spiser, i frikvartererne og når vi laver opgaver.
Der er aldrig nogen der kommer og spørg mig om jeg fx. Vil være sammen efter skole eller om jeg vil med på Mac d sammen med de andre piger.
De ved godt jeg har det sådan her men de gør ikke rigtigt noget ved det, tit vil jeg ikke i skole pga. dem
Kh en rigtig trist pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå at, du er trist, for det er bestemt ikke rart at føle, at man ikke er en del af sin klasse. Jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet herind til BørneTelefonen – godt at du kan mærke, at der skal ske en ændring. Jeg fornemmer på dit brev, at både dine forældre og din lærer ved, hvordan du har det? Men desværre har det ikke rigtig hjulpet. Og det er ikke ok. For alle børn har ret til et trygt og godt skoleliv – også dig!
Det kan godt være hårdt i starten, når man starter på en ny skole, hvor man hverken kender de andre børn eller lærerne. Det kan tage noget tid, før man falder sådan rigtigt til. Og det skal man faktisk tit have hjælp til. Du skriver, at de andre godt ved, hvordan du har det, men at de ikke gør noget ved det. Måske er de lidt generte overfor dig? Eller måske er der så dårlig trivsel i klassen, at de andre ikke tør åbne deres venskaber op for en ny?
Jeg ved ikke, om du er klar over det, men det er faktisk sådan, at det er dine læreres ansvar, at alle i klassen har det godt. Så din lærer skal faktisk hjælpe dig. Derfor vil jeg forslå, at du viser din lærer og dine forældre dit breve hertil. Og også mit svar. Så behøver du ikke forklare så meget. Du kan selvfølgelig også bare snakke med dem. Men det er altså vigtigt, at de gør noget for at hjælpe dig.
Kunne du fx spørge, dine forældre om de vil hjælpe dig med at arrangere en hyggeaften derhjemme, hvor du kan invitere nogle fra klassen hjem til film og slik? De kan også hjælpe dig med at få talt med dine lærere og de andre forældre i klassen.
Når der er en, der føler sig udenfor i en klasse, kan det være nødvendigt, at lærerne og alle forældrene sammen skaber en bedre stemning i klassen. De voksne skal derfor tale om, hvordan de bedst sørger for det. Måske skal klassen have hjælp fra en AKT-lærer? Måske skal lærerne bestemme, hvordan eleverne arbejder sammen, så det ikke er frit valg for klassen? Og måske skal klassen på en tur, hvor eleverne kan lære hinanden at kende på nye måder. Det kan også være, der er noget helt andet, der skal til.
Jeg håber meget, at du tager mod til dig og igen får fortalt de voksne, så du snart bliver en del af klassen. Du er meget velkommen til også at ringe til os på BørneTelefonen 116111.
De bedste hilsner fra børnetelefonen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.