Føler mig ensom

Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år. Og jeg føler mig hele tiden ensom. Jeg er meget indelukket, men er dog også nogle gange sammen med mine venner. Jeg føler tit folk er ligeglad med mig. Jeg ved godt de ikke er det. Men jeg bliver tit overset af mine forældre. De har travlt med at hjælpe mine to ældre søskende. Det er også okay, for de har brug for hjælp.

Men jeg kan ikke sige det til mine forældre. Jeg vil jo ikke få dem til at føle sig dårlige forældre. For det er de ikke. Men har i måske nogle råd til hvad jeg kan gøre for ikke at føle mig ensom?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

  Kære pige.
Tak for dit brev , som du har sendt til BørneBrevkassen, det er godt, du skriver. Du beskriver en følelse af ensomhed i forhold til dine forældre, og også dine venner og efterlyser nogle forslag til, hvad du kan gøre for at komme ensomheden til livs...

Jeg tænker på, hvordan du mon har det i skolen? Jeg gætter på, at det kan være svært for dig at tage kontakt? Og jeg bliver nysgerrig på om du eventuelt kan komme i tanke om en situation, hvor du følte dig som en del af et fællesskab? Hvad skete der? Hvor var det henne? Hvem var det sammen med? - Kan du eventuelle bruge de erfaringer fremadrettet? (Tit kan man godt komme i tanker om nogle undtagelser, og hvis man har klaret noget en gang, så kan man sikkert også klare det igen...)
Er der mon nogen af dine klassekammerater, du kunne invitere hjem? Kunne det være en ide at invitere et par stykker? Det kan i nogen tilfælde være med til at snakken går godt. Eller er der noget du har særlig interesse for, du evt. kunne have lyst til at indvi dine kammerater i? Fx. en god film I kunne se, eller en tur i skoven?

Jeg tænker også på om du mon har nogle fritidsinteresser? Er der noget du holder særligt af at lave? Min erfaring siger mig, at det kan være en god måde at få venner på - når man har en fælles interesse. Det kan være alt muligt, lige fra fodbold til frimærkesamling, det afhænger af, hvad du kan lide at fortage dig?
Hvis du har mulighed for at komme på det lokale bibliotek, kan man som oftest få en oversigt over byens fritidstilbud, og ellers kan du også søge på internettet. Måske kunne en af dine store søskende hjælpe dig med at søge, hvis du synes det er lidt svært? Eller har du en lærer du er tryg ved, der kan være dig behjælpelig? Det kan også være der er en eller nogen fra din klasse der er medlem af en klub eller forening, du synes lyder interessant.

Du lyder som en meget hensynsfuld pige, og det er i mine øjne en rigtig god en kvalitet. Men jeg tænker også på om du får taget hensyn til dig selv, og dine egne behov? Det skulle jo gerne være sådan, at dine forældre har tid og overskud til både dig og dine store søskende. Kunne det være en mulighed at forslå en fælles aktivitet for jer alle sammen? Det kunne være en tur i skoven, lave mad sammen? Eller måske spørge resten af familien, om de har en god ide til, hvordan I kan skabe mere sammenhold?
Jeg kan godt høre, at det ikke ligger lige for, at snakke med dine forældre om det. Jeg kan alligevel ikke lade være med at spørge: Kunne det være en mulighed at få talt med dine forældre om den følelses af ensomhed du oplever, således de kan hjælpe dig lidt mere..? Jeg gætter på, de rigtig gerne vil hjælpe dig, hvis de ved hvordan du har det..? Hvis du er bekymret for, om de kommer til at føle sig som dårlige forældre, så kan du jo samtidig forsikre dem om, at du synes, der er rigtig gode forældre..?
Jeg tror også på, at en af dine lærer gerne vil være til hjælp med at håndtere de følelser, du oplever. Kan du mon komme i tanke om lærer du er tryg ved, og har lyst til at åbne dig for? Det er min fornemmelse at dine forældre til alle tider gerne vil lytte til dine behov, også selvom du har en fornemmelse af de ikke har tid. - Kunne du prøve at invitere dem til en snak om, hvordan du har det?

Du er naturligvis altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 111 116. Der er altid en voksen, der har tid til at lytte og tale med dig om de følelser og oplevelser du har. Måske kunne det være et sted for dig at starte..?

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.