Brev
Føler mig ensom
Hej, jeg er en pige på 15 år
Jeg har på det sidste følt mig meget ensom. Jeg bruger rigtig meget af min tid på at være på sociale medier og har også rigtig mange venner og følger, på både facebook og instagram. Jeg elsker at like og skrive kommentere til mine veninders billeder, og de svare også altid mega sødt. Men når vi så fx er sammen over i skolen, så ignorere de mig og snakker overhovedet ikke til mig.
Jeg kan bare ikke rigtigt forstå det.
En af mine veninder havde fx fået nyt profil billede og jeg skrev som kommentar “hvor du smuk, savner dig mega!!” hun svarede og skrev hun også savnede mig meget. Så jeg spurgte over messenger om vi ikke snart skulle være sammen, men hun skrev hun ikke gad.
Så jeg har slet ikke nogen at være sammen med, eller nogen sådan rigtige veninder føler jeg.
Ved ikke hvad jeg skal gøre? Håber i kan hjælpe.
Mvh den 15 årige pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det er også forvirrende, når man siger et på de sociale medier og noget andet, når man mødes. Jeg ved fra andre unge, at de oplever det samme som dig og oplever den samme ensomhed, når de går væk fra de sociale medier og ud i den mere fysiske verden.
Din veninde er heldig at have en veninde som dig, der er ærlig helt ind i hjertet og siger, at hun er smuk, og du savner hende. Det er øv og ikke i orden, at din veninde svarer dig grimt på den måde. Det kan godt være, at hun ikke har lyst til at være sammen med dig, men det kan siges på mange måder, og jeg kan godt forstå, at du helt mister modet.
Jeg tænker, du skal fortælle din veninde, hvad det gør ved dig, at hun afviser at mødes. Det kan være en rigtig god snak at få mellem veninder, fordi det er så nemt bare at skrive ting, når man sidder derhjemme, som så ikke stemmer overens med, hvordan det hele er, når man så mødes. Måske har hun ikke overskud for tiden eller måske noget andet? Derfor er det også godt at tale sammen om det.
Jeg ved godt, at det er en supersvær snak at tage. Måske kunne du snakke med din lærer om det. Hun kunne tage det op i klassen som en general snak, der kunne handle om, hvordan man er sammen på de sociale medier, og hvad der kan være det sårbare i det og det gode. For der er selvfølgelig noget godt i at kunne holde kontakt med sine veninder, men det kan  nok ikke rigtig erstatte venskaber, hvor man mødes. Der er nok andre i klassen, som føler det samme, men ikke har haft modet til at stå frem. Hold fast i det mod, så det kan hjælpe dig videre – du er sej!
Jeg kommer til at tænke på, at det måske kunne være en hjælp for dig at finde noget, du godt kan lide at lave. En sport, noget kreativt, hvor du kommer ud møder nogle andre unge, hvor I havde den samme interesse. Det betyder ikke, at du skal stoppe på de sociale medier, men det kan være rigtigt godt at have et mix af begge dele. Måske ved du ikke lige, hvad du har lyst til, og hvad der interesserer dig? Du kan lave en aftale med dig selv om at være lidt nysgerrig på nye ting, og på den måde øve dig i at se, om der var noget, der fanger din interesse.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116111 og snakke med en voksen, der sidder klar til at lytte.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen