Brev
Føler mig ensom
Hej
Jeg hedder J, og en pige på 15 år. Jeg er en tamiler.
Siden 0. klasse, har jeg følt mig ensom i min klasse. Det er som de kun kigger på min udseende. Det er som om de kun kigger på min hudfarve, som er brun. De er sammen med mig, men det er som om jeg ikke er velkommen.
Min forældre tvinger mig til noget, som jeg ikke har lyst til. Men jeg ved godt at mine forældre godt kan lide mig.
Hele min familie kan bedre lide min storebror, end de kan lide mig. Der ingen kan lide den jeg er.
Mit liv er meget mere besværlige end alle tror. Hvad skal jeg gøre?
Håber i kan hjælpe mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej J
Hvor er det godt, at du beder om hjælp, når du ikke trives. Du beskriver så fint, hvordan du godt kan være sammen med de andre. Men får følelsen af ikke at være velkommen. Det er godt, at du nu kan mærke, at det ikke skal fortsætte sådan!
Du fortæller i dit brev, at dit liv er meget mere besværligt, end alle tror. Og at dine forældre tvinger dig til noget, som du ikke har lyst til.
Jeg ved, at mange teenagere synes, at deres forældre bestemmer for meget. Det er helt naturligt, at have det sådan, når man er teenager og i gang med at løsrive sig fra sine forældre. Men der er selvfølgelig ting, ens forældre ikke må tvinge en til. Derfor bliver jeg også lidt bekymret for dig. Som barn har du rettigheder. Alle børn har rettigheder! Som fx at bestemme over sin egen krop, ret til ikke at blive slået eller truet.
Mit råd til dig, er derfor, at du læser mere om dine rettigheder på BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema Klik på det tema, som passer bedst i forhold til, hvad dine forældre tvinger dig til. Her får du nogle råd til, hvordan du kan få stoppet det.
Jeg vil også råde dig til at tale med en voksen om, hvordan du har det både derhjemme og i skolen. Måske kunne din lærer være god for dig at snakke med? Han eller hun skal nemlig også hjælpe dig med at komme mere ind i klassens fællesskab. Det er lærerens ansvar, at alle elever trives i klassen.
Hvis du allerede talt med din lærer uden at det har hjulpet? Så kunne en pædagog eller sundhedsplejersken være god at snakke med – for de kender skolen og de muligheder, du har for at få hjælp, hvis din lærer ikke tager sig af problemet. Men det kan også være en nabo – en venindes mor eller en helt anden voksen, du taler med. Du kan vise den voksne dit brev og mit svar – det er tit en god måde at få fortalt, at man har brug for hjælp.
Mon der er nogen i klassen, du taler mere med en andre? Det ville måske være rart for dig at få fortalt en af dine klassekammerater, hvordan du har det i klassen. Sommetider kan man godt få den følelse, at ingen kan lide én eller føle sig uden for. Måske kender din ven også til de følelser? Og sammen kan I finde en måde, så du føler dig mere velkommen i klassen.
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan du få hjælp fra en børnerådgiver.
Det vigtigste er, at du holder fast i dit mod og får noget hjælp, så du igen kan komme til at tro på, dig selv og se, at du er en pragtfuld pige.
Kærlig hilsen BørneTelefonen