Brev
Føler mig ensom…
Hej børnetelefonen
først vil jeg lige sige at i er rigtig seje, og at det er sejt at i hjælper folk så godt i kan.
Nu til brevet: altså jeg føler mig ensom selvom jeg har venner og familie, jeg føler mig bare helt alene i verden. Hver dag jeg kommer hjem fra skole, hvilket for det meste er med bus er jeg aldrig glad, aldrig glad over at have leget med mine “venner”.:’-(
alle i min skole tror at jeg er sådan en glad pige der render rundt og har det sjovt hele tiden, fordi at jeg lader som om at jeg er glad…
Jeg er en meget genert pige der næsten aldrig siger sin mening, jeg tør ikke at spørge fremmede mennesker om noget som helst, jeg tør ikke engang fortælle mine forældre eller bedsteforældre alt hvad jeg gerne ville turde fortælle dem.
Jeg føler at jeg er den svageste, grimmeste, langsomste, mest idiotiske og dårligt til alt hvad der omhandler skolen. Det eneste jeg har synes at jeg var god til var at tegne, men sådan er det ikke mere nu føler jeg at jeg er dårlig til alt, jeg kan ikke kende mig selv mere, for jeg var en glad pige for 2 år siden cirka…
Når jeg ser et billede af mig selv tænker jeg, hvem er den pige, så glad har jeg da aldrig været! Jeg fortæller ikke mine forældre om at jeg er ked af det, for jeg tør ikke.. Jeg er også blevet babge for at få taget billder af mig selv, fordi at jeg synes jeg er grimmere end alle andre.
Der er en der altid skriver beskeder til mig når han har oplevet noget han ikke kunne lude og så får han det til at lyde som om at det er min skyld. Det trykker mig virkelig!
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig for det har jeg brug for.
Mange kærlige hilsner fra en pige der næsten har glemt sig selv…:-(
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Først mange tak for de pæne ord. Dem er vi rigtig glade for!
De følelser, du går igennem, er ikke unormale. Det kan nemlig sagtens være hormoner, der skubber dig ud af balance. Du har jo en alder, hvor der begynder at ske en masse med din krop og dine følelser. Og samtidig bliver du mere og mere opmærksom på dit udseende jo tættere på teenageårene, du kommer. Mange piger på din alder synes pludselig, at de kan finde en masse "fejl" ved sig selv. Andre kan ikke se ”fejlene” men for én selv betyder det en verden.
Du skriver, at du er meget genert og ikke tør tale med dine forældre om tingene. Jeg ved, at nogle børn og unge kan være bange for at gøre deres forældre bekymrede eller kede af det. Og nogle kan også være bange for, at forældrene bliver skuffede over, at det hele ikke bare kører. Derfor holder de deres følelser for sig selv. Måske er det også sådan du har det?
Alle forældre har selv været børn, så de ved godt, at der kan være perioder, hvor det hele føles svært. De fleste forældre, vil også gøre alt for at hjælpe deres børn til at få det bedre, hvis de ikke trives. Derfor synes jeg, du skal prøve at få talt med din mor og far. For det kan være sådan en lettelse, at få fortalt, hvordan man har det. Og så kan de også hjælpe dig.
Du kunne fx skrive et brev til dem, hvor du forklarer det hele. Så du ikke behøver at være genert over at skulle sige det direkte til dem. Og hvis du synes, at det er svært at give dem brevet i hånden, kunne du lægge det på køkkenbordet eller et andet sted, hvor de selv finder det.
På skolen kan du også få hjælp, hvis du hellere vil tale med din lærer om det i første omgang. Og så kan din lærer tale med både dig og dine forældre. Du fortælle, at du føler dig dårlig i alle fagene. Det er i hvert fald noget, skolen kan og skal hjælpe dig med.
Og hvis dine følelser omkring det hele - både det faglige og det personlige - bliver ved med at føles meget stort og uoverskueligt, så har skolen også en AKT-lærer og en skolepsykolog, der kan hjælpe. AKT betyder adfærd, kontakt og trivsel. Det er altså en lærer, der kan tale med dig og hjælpe dig med at komme til at trives.
Som du kan høre, er du dækket rigtig godt ind af en masse voksne mennesker, der kan hjælpe dig.
Med hensyn til ham der skriver beskeder til dig – så kunne du overveje at sende ham en SMS, hvor du skriver, at du bliver lidt ked af det, når du læser hans beskeder, fordi han altid skriver om det, han ikke kan lide. Om han ikke hellere ville tale med dig om det gode, han oplever?
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Et rigtig stort kram til dig fra
BørneTelefonen