Føler mig ensom…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Først mange tak for de pæne ord. Dem er vi rigtig glade for!

De følelser, du går igennem, er ikke unormale. Det kan nemlig sagtens være hormoner, der skubber dig ud af balance. Du har jo en alder, hvor der begynder at ske en masse med din krop og dine følelser. Og samtidig bliver du mere og mere opmærksom på dit udseende jo tættere på teenageårene, du kommer. Mange piger på din alder synes pludselig, at de kan finde en masse "fejl" ved sig selv. Andre kan ikke se ”fejlene” men for én selv betyder det en verden.

Du skriver, at du er meget genert og ikke tør tale med dine forældre om tingene. Jeg ved, at nogle børn og unge kan være bange for at gøre deres forældre bekymrede eller kede af det. Og nogle kan også være bange for, at forældrene bliver skuffede over, at det hele ikke bare kører. Derfor holder de deres følelser for sig selv. Måske er det også sådan du har det?

Alle forældre har selv været børn, så de ved godt, at der kan være perioder, hvor det hele føles svært. De fleste forældre, vil også gøre alt for at hjælpe deres børn til at få det bedre, hvis de ikke trives. Derfor synes jeg, du skal prøve at få talt med din mor og far. For det kan være sådan en lettelse, at få fortalt, hvordan man har det. Og så kan de også hjælpe dig.

Du kunne fx skrive et brev til dem, hvor du forklarer det hele. Så du ikke behøver at være genert over at skulle sige det direkte til dem. Og hvis du synes, at det er svært at give dem brevet i hånden, kunne du lægge det på køkkenbordet eller et andet sted, hvor de selv finder det.

På skolen kan du også få hjælp, hvis du hellere vil tale med din lærer om det i første omgang. Og så kan din lærer tale med både dig og dine forældre. Du fortælle, at du føler dig dårlig i alle fagene. Det er i hvert fald noget, skolen kan og skal hjælpe dig med.

Og hvis dine følelser omkring det hele - både det faglige og det personlige - bliver ved med at føles meget stort og uoverskueligt, så har skolen også en AKT-lærer og en skolepsykolog, der kan hjælpe. AKT betyder adfærd, kontakt og trivsel. Det er altså en lærer, der kan tale med dig og hjælpe dig med at komme til at trives.

Som du kan høre, er du dækket rigtig godt ind af en masse voksne mennesker, der kan hjælpe dig.

Med hensyn til ham der skriver beskeder til dig – så kunne du overveje at sende ham en SMS, hvor du skriver, at du bliver lidt ked af det, når du læser hans beskeder, fordi han altid skriver om det, han ikke kan lide. Om han ikke hellere ville tale med dig om det gode, han oplever?

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.

Et rigtig stort kram til dig fra
BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.