Brev
Føler mig ensom
Hej børne brevkassen
Jeg er en pige på 12 år der har et problem.
Jeg føler mig ensom i skolen fordi at jeg ikke har ret mange venner.
Jeg vil gerne flytte skole men jeg må ikke for mine forældre da jeg går til AKT på min skole, men vil bare gerne have en ny begyndelse og slippe for at have den seriøse rolle i klassen, men samtidig gerne vil beholde min veninde.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det ikke er rart at føle sig ensom i klassen, fordi du ikke har så mange venner der.  Du skriver, at du har den seriøse rolle, fordi du går til AKT. Jeg tænker lidt på, hvad du mon mener med det? Da du jo ikke kan svare mig, vil jeg opfordre dig til at tænke lidt over det, og måske snakke med din AKT lærer  og din lærer om det. De ville måske være rart, hvis de kan hjælpe dig ud af rollen som den seriøse - jeg er overbevist om, at du også er meget andet end den seriøse. Der er mange forskellige ting man kan være, og derfor kan føles tungt, at se sig selv kun som en ting...er der andre måder, som du kan se dig selv, eller måske spørge din veninde og AKT lærer, eller andre som kan hjælpe dig lidt væk fra at være 'den seriøse'. Måske vil det også hjælpe dig lidt ud af ensomheden, hvis man også arbejder med trivsel i din klasse?
Det lyder godt, at du har en god veninde i klassen. Gode veninder er vigtige at have og især når du føler dig ensom i klassen. Jeg forstår godt, at du kunne tænke dig en ny begyndelse, men der er bare ikke altid nogen garanti for at alting vil blive anderledes, selvom du flytter skole. Der er også en risiko for, at dit forhold til din veninde vil blive mindre tæt, når I ikke ser hinanden hver dag i skolen. Så jeg forstår godt, at du synes det er et svært valg.
Dine forældres holdning til det har jo også en betydning, da de kan bestemme over hvor du skal være. Lige nu synes de, at det er bedst du bliver hvor du er på grund af AKT. Det er jo også en mulighed, at AKT kan hjælpe, så du faktisk  får det bedre i klassen. Jeg tænker, at det jo nok er grunden til at du går der? Så mit råd til dig er nok, at du skal snakke med din AKT lærer, og måske også din klasselærer, om at du føler dig ensom, og gerne vil have hjælp til at få nogle flere venner i klassen. Det kan være, at det er hjælpsomt for dig, at vise dit brev og mit svar? Så kan I måske tale ud fra det som brevene fortæller
Hvis du har lyst til at snakke mere direkte med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.