Brev
Føler mig alene
Kære børnebrevkasse
Jeg er en pige på 16 år, jeg går i 9. Klasse og skal videre med en uddannelse efter sommerferien. Men jeg har haft meget svært ved at vælge, og synes ikke jeg har fået den oprigtige støtte og hjælp fra mine forældre. Jeg følte at jeg stod meget alene med denne beslutning, og selvom jeg ved det er min egen beslutning i sidste ende. Men jeg ville bare gerne have deres opmærksomhed, og lyst til at hjælpe mig. Så jeg valgte 10. Klasse istedet for gymnasiet, selvom det var dette jeg altid havde villet efter folkeskolen, men ligepludselig kom der bare en form for frygt og jeg valgte 10. Klasse.
Jeg blev usikker på mig selv, og følte mig meget alene. Jeg begyndte at tvivle på mig selv, og mistede troen på at jeg kunne gennemføre det. Jeg ved ikke om det var et godt valg eller et skidt valg. Men sandheden er nok, at jeg siden jeg var mindre har været meget pligtopfyldende og klaret tingene selv. Men nu føles det hele bare så overvældende, og jeg føler at ingen forstår eller vil forstå mig. Mine forældre ignorere mig ikke, men jeg føler heller ikke at de ville kunne forstå mig.
Jeg føler heller ikke at jeg har andre at snakke med, føler at jeg er helt alene. Da jeg mange gange har følt at mine veninder har droppet mig, eller har været falske overfor mig. Jeg savner det at have en ven, som jeg kan snakke med. Specielt når jeg føler at jeg ingen kan snakke med. Jeg stoler bare ikke på nogen, og er typen som prøver så godt jeg kan på at holde balancen og kontrollen.
De sidste par dage har jeg bare siddet alene på mit værelse. Jeg har hele tiden haft lyst til at kunne ringe en op og snakke, som jeg har kunnet før i tiden. Jeg ved ikke hvad der har ændret sig, men jeg tror jeg bare er træt af at føle mig så alene, og at jeg altid skal klare alting selv, det stresser mig at føle jeg skal klare alt selv.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 årTak for dit fantastisk velskrevne brev, hvor du fortæller om følelsen af at skulle klare alting selv. Med "alting" tror jeg, du mener at vælge uddannelse og have gode venskabsrelationer. Oveni fortæller du, at du ville ønske, du havde fået den oprigtige støtte og hjælp fra dine forældre.Først vil jeg sige til dig, at du ikke er alene om at have det, som du beskriver. Der er rigtig mange på din alder (og yngre og ældre), der føler sig overvældet af alt det, man skal tage stilling til, når man er ung. Du skriver, at du har valgt 10. klasse efter sommerferien og selvom du antyder, at det var for at få dine forældres opmærksomhed (jeg håber ikke jeg har misforstået det!), er det måske slet ikke noget uklogt valg. Mange 10. klasseskoler har en lidt anden tilgang til skole og læring, end 0.-9. klasseskolerne og gymnasierne. Da 10. klasse er valgfrit, kan lærerne bedre lave anderledes forløb med eleverne, og mange elever føler, at de får en chance for at danne nye venskaber, og at der viser sig helt nye muligheder for at vise, hvad man kan – ikke mindst vise sig selv det. Dit brev viser mig, at du er en klog og dygtig pige med stor selvindsigt. Jeg gætter også på, at du er optaget af at gøre det "rigtige". Men "det rigtige" er jo netop det, der føles godt for den enkelte. Ved at give dig selv et "fri år" eller tænkepause, hvor det faglige kan træde lidt i baggrunden, kan du måske finde ro til at undersøge, hvad det "rigtige" er for netop dig? Det lyder så enkelt, men det er en proces, der skal have lidt tid. Jeg tror på, at du finder ind til det vigtige, hvis du giver det tid.Med hensyn til venskaber, er det jo noget, der bygges op. Men det ved du sikkert godt. Jo ældre vi bliver, jo mere indviklet kan det synes at finde venner. Du skrive, at du har oplevet, at dine veninder bare har "droppet" dig eller været falske overfor dig. Det lyder ikke som en rar følelse at sidde med, og jeg forstår godt, du synes det er svært at føle sig alene med den. Du skriver ikke, hvad "falskhed" betyder for dig. Jeg tillader mig derfor at gætte lidt. Måske har du været ude for at blive holdt udenfor eller ligefrem mobbet? Måske har du betroet dig til nogen, der så sagde betroelsen videre? Eller noget helt tredje? Du skriver også, at du ikke rigtig stoler på nogen. Det er en ret almindelig reaktion, når man er blevet skuffet nogle gange. Men det kræver mod at kaste sig ud i nye venskaber efter det. Jeg tror, du har modet og evnerne!Måske kan en ny start i 10. klasse være en god begyndelse på nye venskaber og give dig troen tilbage på, at du er én, der godt kan have venner?Det vil i hvert fald være en god tanke, du kan have med om dig selv, når du begynder i gymnasiet. Jeg tænker også på, om du går til noget i din fritid? Sport, en hobby eller et fritidsjob, hvor du møder andre på din alder. Det kan være en god indgang til nye venskaber at have noget at være sammen om. Du skriver, at dine forældre ikke ignorerer dig. Det glæder mig at læse det. Det viser mig, at der er en mulighed for at få "hul igennem" til dem. Jeg tror nemlig, det er vigtigt, at du får gjort dem helt klart, hvordan det er, du går og har det. Måske er dine forældre lige så forvirrede, som du er. Mange forældre har svært ved at overskue bl.a. uddannelsesvalg og regner med, at deres børn selv har styr på det, og at UU vejlederen hjælper med det hele. Sådan er det bare sjældent! Du fortæller, at du har rigtig meget brug for, at dine forældre engagerer sig i dine tanker og valg. Jeg gætter på, at de vil tage det alvorligt, hvis du fortæller dem alt det, som du så fint har udtrykt i dit brev. Jeg kender dig jo ikke personligt, men måske har du det sådan, at det er sværere for dig at få sagt helt præcist, hvordan du har det, end at skrive det. Hvordan ville det være for dig at vise dit brev og (måske) mit svar til dine forældre? Det ville give jer en fælles forståelse af, hvad der rører sig inden i dig, og måske gøre det lidt lettere at få taget hul på det, du gerne vil tale om. Under alle omstændigheder tror jeg, det er vigtigt, at du hurtigt får talt med nogen om dine tanker og din forvirring. Du skriver, at du har tilbragt nogle dage, alene, på dit værelse. "Alene" er der jo ikke, i sig selv, noget galt med. Det er, hvis "alene" kombineres med "tristhed", at det kan føles slemt. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen, inden tristheden får bidt sig for godt fast i dig, og du mister balancen.Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at vende dine tanker med en dygtig rådgiver og øve dig, inden du taler med nogen, du kender. Det er anonymt og gratis at ringe på 116 111.Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din søgen efter det, der er både "rigtigt" og "vigtigt"!Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?
Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?
Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.