Brev
Føler mig alene i klassen
Hej
Jeg er 13 år og har ADHD. Jeg går i en almindelig klasse nu men føler ikke jeg passer ind.
Jeg har ingen venner og er ikke go til matematik og dansk. Jeg føler at ingen vil arbejde med mig og bliver altid valgt til sist. Jeg følger ikk min lærer hjælper mig
Hvad skal jeg gøre? Er der andre der oplevet samme som mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Først vil jeg sige til dig, at JA, der er andre, der oplever det samme som dig. Både børn med og uden ADHD. Vi har alle brug for venner og for at høre til i et fællesskab. Så jeg forstår godt, at du skriver og spørger, hvad du skal gøre. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg vil give dig en liste af idéer, du kan overveje:
•    Du kan tale med den lærer, du bedst kan lide og på tomandshånd fortælle, hvordan du har det. Du kan bede om hjælp til at komme mere ”ind” i klassen. Fortæl at du føler dig uden for. Og bed læreren om at sørge for, at du automatisk kommer i en god gruppe næste gang, I skal lave skolearbejde.
•    Tal med dine forældre om det. De kan hjælpe dig med at få talt med skolen, så lærerne begynder at arbejde med klassens fællesskab. Det er nemlig slet ikke sikkert, at det kun er dig, der oplever problemer i klassen. Hvis I har det dårligt sammen, så er der sikkert mange andre, der også gerne vil have hjælp til at få det bedre i klassen.
•    Du kan skifte skole. Da du klarer at gå i almindelig klasse, vil du sikkert kunne vælge en anden folkeskole, hvis du ikke trives dér, hvor du er. Eller måske er der en parallelklasse, som du synes virker rarere? For nogle børn kan det være rart at skifte klasse eller skole. Men for andre børn er det bedre at få hjælp til at komme ind i klassen. Du og dine forældre kan tale om, hvad der vil være bedst for dig.
•    Du kan begynde at gå til noget i din fritid. En sportsklub, er fx tit et godt sted at møde andre unge og være fælles om noget, der ikke har med dansk og matematik at gøre. Hvis du ikke elsker sport, så er der også mange andre aktiviteter for børn og unge. Nogle endda gratis. Kig på din kommunes hjemmeside sammen med dine forældre.
•    Går du i øvrigt i klub efter skole? Mange børn synes, at det er rart at være i klubben, hvor man er sammen om ting, der ikke er boglige. Her kan man i stedet lave kreative ting, spille computer eller lave mad osv.
•    Du kan holde øje med, om de andre måske gerne vil være sammen med dig, men du bare ikke har fået øje på det endnu. Kunne det måske være sådan, at det mest er dig, som synes, at du ikke passer ind? Og er du måske havnet i en ond cirkel? Nogle gange kan der nemlig ske det, at den person der føler sig udenfor  selv kommer til at holde sig lidt væk fra de andre. Og så tænker de andre, at personen ikke vil være sammen med dem. Hvis du har mod på det, så kan du derfor eksperimentere med at prøve at tænke, at de andre godt kan lide dig, men bare ikke kender dig særlig godt endnu.
Hvis du ikke rigtig er vild med nogle af idéerne her, er du velkommen til at ringe til os og få en snak. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du kommer til at føle dig godt tilpas i klassen og med venner.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen