Brev
Føler mig alene
Hej.
engang da jeg gik i 3 (var lige begyndt i 3 klasse) var jeg meget ked af det for i ferien opdagede jeg at min allerbedste veninde var flyttet, langt væk. det har ikke irreteret mig indtil for lidt over et halvt år siden, jeg begyndte ogs at føle jeg var den dårligste i klassen til alt.
og hver gang jeg for skæld ud eller noget, tænker jeg over det i flere uger. nu græder jeg tit fordi jeg tænker over hvor meningsløst mit liv er blevet. jeg tænker ogs tilbage på hvor dejligt jeg havde det da jeg var mindre, hvis jeg ser et blilled af mig nu, tænker jeg, Wow hvad er det for en glad pige lige der, hende kender jeg ikke.
jeg føler jeg er den dummeste pige i hele universet, for jeg ved ikke om det er normalt i min alder, at føle sig så anderledes, selv syntes jeg ikke mine venner bare minder om sådan jeg har det.
Hilsen pigen der ikke fatter en skid af livet.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det godt, du skriver til BørneBrevkassen. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle forslag til, hvordan du kan (finde nogen, der kan hjælpe dig til at) få det bedre.
Først og fremmest, så lyder det svært at skulle undvære sin bedste veninde, fordi hun er flyttet. Har I mon nogen kontakt?
Du lyder som en følsom pige, der tænker rigtig meget over tingene, og det er der bestemt rigtig mange fordele ved, men som du også mærker lige nu, kan det også være svært at bekymre sig meget. Du er god til at sætte ord på, hvordan du har det og hvad du tænker. Har du nogensinde prøvet at tale med dine venner om det? Hvad tror du, de ville sige, hvis du fortalte dem, at du føler dig som den dårligste i klassen? Eller hvis du delte nogle af de tanker du gør dig om livet? Du skriver, at du og dine venner ikke minder om hinanden, men måske er der en af dem, der kan genkende dine tanker, og også har følt sig lidt anderledes og ikke har villet sige det til nogen…
Jeg tror, det er helt almindeligt at begynde at tænke lidt anderledes på livet, når man er 12 år ligesom dig. Jeg tænker på, om du har fortalt dine forældre, at du synes, det er lidt svært at være dig for tiden? Hvis det er svært at sige det selv, så kender du måske en, der vil hjælpe dig med at tale med dem?
Måske er din lærer god at snakke med eller også har din venindes mor en gang lagt mærke til, at du ikke så glad ud… Nogle gange kan det hjælpe bare at få sagt det til nogen…
Hvis du bare har lyst til at tale med en voksen, der ikke kender dig, vil jeg foreslå dig at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111, hvor jeg ved, der sidder søde rådgivere.
Du er også velkommen til at skrive hertil igen.
Mange hilsner, BørneBrevkassen
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed
Hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Måske har du en ven, som går igennem en svær periode?
Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.
Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.