føler at jeg er allene

hej

jeg er en pige på 11 år og jeg føller at jeg ikke er med til nået i klassen og at nå vi skal ud at gå så er jeg bare stille men jeg vil gerne være meget mere sammen med de andre i klassen og jeg vil gerne have nogle flere venner hvad skal jeg gøre

hilsen pige på 11 år

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Tak for dit seje brev her til brevkassen. Det kræver nemlig mod at skrive herind. Det kræver mod at fortælle, hvad man ønsker. Alt det gør du i dit brev. Og derfor synes jeg, det er et supersejt brev.

Når man føler, at man ikke rigtig er med til noget i klassen, kan man godt komme i tvivl om man er god nok, som man er. Måske tænker man rigtig meget over, hvad andre synes om en. Er det noget, du kan kende fra dig selv? Og kan det være derfor, du føler at du er stille, når I skal ud og gå?

Jeg er helt sikker på, at du er lige præcis, som du skal være. Jeg tror nemlig, at der måske er sket noget andet, der kan have gjort det ekstra svært for dig. Og måske også har gjort det sværere for mange andre i klassen.

Det sidste år har Corona gjort, at der har været lange perioder, hvor I ikke har kunnet være sammen med hinanden på samme måde som tidligere. Selvom I har fået undervisning over en computer, har mange savnet det at være sammen med hinanden. Og det tror jeg også mange fra din klasse har savnet.

Måske kunne du foreslå en af dine lærere, at I snakker om det i klassen? Jeg tror nemlig at det kunne blive en rigtig god snak. Og jeg tror og håber, at sådan en snak kunne give nogle gode snakke bagefter – og forhåbentlig kan nye venskaber opstå.

Du kan sige til din lærer; “Jeg føler mig alene og vil gerne have flere venner i klassen.”

Det kan være, din lærer har andre gode idéer. Måske kan I skifte makkere/pladser lidt oftere, så du kommer til at snakke med flere. Det kan være, din lærer kan hjælpe jer med at lave noget sjovt sammen udenfor, hvor du øver dig på at være med og snakke med de andre.

Måske er du lidt ked af det, når du er hjemme og tænker på det? Så kunne du måske fortælle dine forældre om nogle af de ting, du har skrevet om i dit brev?

Så kunne dine forældre måske hjælpe dig med at få snakket med en af dine lærere – men de kunne også lettere trøste dig, hvis du hurtigere skulle blive sur eller ked af det derhjemme.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Og jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.