Føler at ingen gider mig mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig,
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os, når du går og har det så svært.

Jeg kan forstå, at dine forældre er blevet skilt. Det er aldrig sjovt, når ens forældre går fra hinanden. Det kan gøre rigtig ondt indeni, især hvis man ikke får snakket med nogen om det.

Du skriver, at du har trukket dig væk fra det sociale. Jeg ved fra andre børn og unge, hvis forældre er blevet skilt, at de også oplever, at de ikke har det samme overskud, som de plejer. De har ikke rigtig plads eller ro til at være sammen med vennerne, fordi de har så meget at tænke på og bekymre sig om. Jeg synes, det er meget flot, at du selv har set, at det er sådan, det også er for dig.

Du fortæller, at du lige nu har så meget at tænke på. Mange børn tænker meget over, hvordan deres mor eller far har det efter skilsmissen – er det mon sådan du også har det? Det kan også være, at dine forældre skændes meget, eller at du er ked af de aftaler, der er blevet lavet for dig – f.eks. hvor du skal bo? Nogle børn føler også, at det er deres skyld, at forældrene er blevet skilt, selvom det ALDRIG er sådan.

Snakker du mon med dine forældre eller en anden voksen om alle dine tanker, og om hvordan du har haft det efter skilsmissen? Hvis ikke, så synes jeg, du skulle overveje at gøre det. Måske synes du, at det kunne være rart at snakke med nogen, som du ved ikke holder med hverken din mor eller far, men bare kan være der for dig? Det kunne måske være en af dine lærere? En af dine venners forældre eller en anden, du er tryg ved.

Ligegyldig hvad, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med tingene mere. De voksne skal hjælpe dig – også med igen at blive en del af fællesskabet med dine venner. Dine venner kan nemlig sikkert godt mærke på dig, at du ikke er, som du plejer, og de er måske lidt forvirrede over, hvad der sker. Måske ved de simpelthen ikke, hvad de skal gøre og sige, når de mærker, du er så ked af det - det kan være, det er derfor, du tænker, de ikke rigtig gider dig mere. De skal derfor også have lidt hjælp til at forstå, hvordan de bedst kan hjælpe dig

Hvis det er svært, at starte en snak med en voksen, kunne du måske skrive et brev? Det kan være en stor hjælp, at komme af med nogle af de mange tanker og følelser, man går rundt med. Og du har været så god til at skrive herind og fortælle, hvordan du har det, at du også kunne vælge, at vise dit brev og mit svar til en voksen.  Det er nemlig de voksne, der skal hjælpe dig lige nu.

Her på BørneTelefonen vil vi også rigtig gerne tale med dig, hvis du synes, det er lettest først at snakke med en, der ikke kender dig. Du kan gratis ringe til os på 116111.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke fremover.
Kærlige hilsener
Børnetelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.