Brev
Er jeg mærkelig?
Hej BB.
Siden jeg gik i 2 klasse har skolen bare gået ned af bakken for mig.
I starten var jeg meget selvsikker og glad for alle de venner jeg fik i skolen.
Men da jeg så blev 8 valgte min far at give mig en computer ( som var en god beslutning ). Denne maskine ændrede mit liv. Jeg blev fuldkommen forelsket i den virtuelle verden.
Selvom jeg stadig holdt kontakten med mine venner begyndte jeg at opføre mig anderledes. Mere drenget. Ting som klatring og at kæmpe ( for sjov ) blev nogle hobbier for mig. Jeg stoppede med at gå i kjoler, og elskede at lege mærkelige ting udenfor hvor vi kastede os rundt i mudderpølle.
Mig og min familie ( min far og mor er skilt så jeg bor med min mor ) bor i en rimelig rig by. Så alle piger undtagen mig. Elsker makeup, parfume, Justin Bieber og alle mulige andre ting jeg ikke kunne sætte mig selv ind i.
Efter noget tid begyndte drengene at drille mig og kalde mig mærkelig fordi jeg kunne lide computerspil. Nogle af dem hældte flydende sæbe i hovedet på mig og kaldte mig grimme ord. I al den tid de gjorde det ignorerede jeg dem, indtil min mor besluttede sig for at vi skulle flytte.
Jeg kom på en ny skole som var var MEGET værre en den gamle, og jeg begyndte at vende mig til at være alene fordi folk ikke kun. Efter to år flyttede jeg tilbage til min gamle skole, som i forhold til før var blevet meget strengere omkring hvordan eleverne syntes at piger burde opføre sig.
Lige siden det har jeg bare siddet i klassen i alle frikvarterene og ventet på at dagen sluttede så jeg kunne komme hjem og Skype med nogle af mine rigtige venner som bor for langt væk til at jeg kan se dem i hverdagen. Og jeg havde bare vendet mig til at folk sender signaler om at de ikke kan lide mig.
Jeg føler mig både ensom og udenfor. Som den mærkelige pige ingen kan lide.
Og jeg er også bange fordi nogle af mine venner har selvmords tanker på grund af depression over deres klasser.
Jeg har nogle flere problemer, men jeg vil ikke gøre brevet for langt.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når jeg læser dit brev, får jeg et billede af en meget klog pige. Nemlig en pige, der ved, at der er mange måder at være pige - og ikke kun én bestemt måde. Men hvor er det bare ærgerligt, at der stadig er så mange andre, der ikke er klogere. Folk, der tror, at en pige eller en dreng skal være på én bestemt måde. Prøv at tænk, hvis det var virkeligheden - så ville verden godt nok være et kedeligt sted! Derfor skal du holde fast i dine interesser!
Det er godt at læse, at du har nogle gode venner, som du deler interesser med. Dem skal du holde fast i, også selvom det kan være lidt besværligt, når I bor langt fra hinanden. Mon det er nogle, du indimellem besøger i weekenderne?
Men selvom du har nogle gode venner, ændrer det desværre ikke på, hvordan dine klassekammerater behandler dig. Derfor tænker jeg på, om dine lærere mon er opmærksomme på, hvordan du går og har det og gør de noget ved det? Ved de fx, at du sidder alene i frikvartererne? Hvis ikke, skal du sørge for, at de får det at vide. Og hvis de allerede ved det, skal de igen have at vide, at du ikke har det godt i klassen. Det er nemlig de voksnes ansvar at sørge for, at ALLE elever er en del af fællesskabet. Også dig!
Når jeg læser dit brev, lyder det også til, at dine klassekammerater har brug for at lære lidt om respektere forskelligheder. Det kunne lyde til at der er nogen, som bliver temmelig usikre på sig selv. Men vi ikke skal fastholde hinanden i at være pige (eller dreng) på én særlig måde. Der er lige så mange måder "at være pige" på, som der er piger. Derfor tænker jeg, at I med fordel kunne arbejde med det emne i undervisningen, så de andre i klassen kan blive lige klogere og respektere forskelligheder - ligesom dig. Måske er det noget, som du og din mor kan tale med din lærer om? Hvis det er lidt svært at sige, kan du overveje at vise læreren dit brev og mit svar. Det, tror jeg, kan give mulighed for en god snak. Mon det er noget, du har mod på at prøve?
Husk, at du er lige så meget værd, som resten af din klasse - og du har ret til at have det godt i klassen. Ring eller skriv ind til os på 116111, så kan vi tale mere om det - hvis du har brug for det.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen