Brev
Er der nogle der kan lide mig?
Kære børnetelefon,
jeg har længe haft det her problem og det har taget mig meget mod at skrive det herinde – også selvom jeg godt ved at det er 100% anonymt!
Min frustration lyder sådan her:
jeg har længe gået og følt at ingen rigtigt kan lide mig… Jeg føler at alle hader mig og jeg er nærmest konstant oppe og skændes med folk, lige fra mine forældre til en flirt. Mine venner er begyndt ikke at kunne lide mig, men problemerne ligger i at jeg ikke ved hvorfor? Er jeg egoistisk? Er jeg irriterende eller hvad forgår der??
Når jeg spørger mine venner/famile om jeg gør noget forkert siger de altid nej og siger at jeg betyder meget for dem, men det næste øjeblik råber de ad mig, gider ikke at lytte på mig og behandler mig nærmest som en hund. Det er ved at gå mig rigtig meget på.
Jeg vågner tit op om natten med bankende hjerte og ondt i maven over at jeg ødelægger mit forhold til alle, uden at vide HVORFOR jeg ødelægger det…
Jeg føler mig så fortabt over at få at vide at folk holder af mig, men ikke viser det overhoved!
Og mest af alt er jeg bange for at blive ensom hvis de til sidst holder helt op med at kunne lide mig bare en lille smule…
Kærlig hilsen B. 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej B - 13 årige pige
Hvor er godt, at du fandt modet til, at skrive herind.  Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og din frygt for ensomheden.
Mange unge oplever perioder i deres liv, hvor de er ekstra følsomme og har svært ved, at forstå hvorfor andre omkring dem reagerer som de gør. Når andre siger, at de godt kan lide en og syntes man er sød – kan det været svært, at tro på. Du er i en alder, hvor der sker rigtig mange ting, både med kroppen men også psykisk. Du er ved at udviklie til en ung pige. Dine venner er igang med den samme udvikling, og vil sikkert kunne genkende meget af det du beskriver. Man kan føle sig usikker og fx begynde at have flere meninger fx derhjemme om hvordan I skal være sammen. Det kan gøre der opstår skænderier, da dine forældre også lige skal vænne sig til at have en teenager i huset.
Men når du vågner om natten med bankende hjerte, er det tegn på, du har brug for hjælp til at få det bedre. Jeg vil opfordre dig til, at tale med dine forældre og dine veninder/venner. Fortæl dem, at du er ked af, at skændes med dem og gerne vil have det anderledes – men du har brug for deres hjælp. Fortæl dem hvad du har brug for – forståelse, forklaringer, hensyn osv. Du er på ingen måde egoistisk eller irriterende - tværtimod mærker du efter og beder om hjælp til at få det bedre. Det er en styrke, du kan være stolt af.
Andre unge fortæller, at når de først har talt med deres venner og familie, har de ofte mødt deres forståelse og det mindskede deres bekymring om ensomhed. Hvis du synes, det er svært at tage hul på, kan du skrive det ned – på den måde får du lidt klarhed og overblik over dine tanker og følelser – også kan det være nemmere, at tale om det.
Jeg håber, at du får nogle gode snakke og ønsker det bedste for dig,
Hilsen Børnetelefonen