Er de ligeglade?

Hej

Jeg har på det sidste haft det ret dårligt. Jeg har rigtig mange rigtig søde veninder, og jeg troede egentlig at jeg havde støtte hvis jeg skulle få det dårligt, men de virker bare… ligeglade. Hver gang jeg nævner min angst eller at min far er på hospitalet (ikke noget alvorligt, men stadig) skifter de emne.

De siger bare “nåh… stakkels dig.” og så snakker de om noget andet, og har glemt det. Men så snart de har problemer er bare så synd for dem og hele verden skal have ondt af dem. Jeg er bare så træt af det, men samtidig føler jeg mig virkelig egoistisk når jeg bliver sur på dem…

Kh A

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker med BørneTelefonen. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Først får jeg lyst til at sige, at jeg ikke synes, at du er egoistisk. Når du får den følelse, så tror jeg det er fordi, at du bliver ked af, at dine veninder ikke lytter til dig. Men det gør dig bestemt ikke egoistisk. Alle børn, unge og voksne har brug for at blive lyttet til. Især af dem som er tætte på én. Når man ikke føler, at man bliver lyttet til, så kan man godt blive ked af det og træt af det. Ligesom du beskriver det.

Når dine veninde virker ligeglade, så er det måske fordi, at de ikke helt ved, hvad de skal sige. Du har brug for at fortælle dem om din angst, og at din far er blevet indlagt. Begge ting kan måske være svære for dine veninder at snakke om. Det er emner, som kan være sårbare. Kan du mon følge mig?

Det kan også være, at de faktisk er bange for at sige noget forkert. Og når man er bange for at sige noget forkert, så vil man måske hellere lade være med at sige noget. For så er man sikker på, at man ikke siger noget forkert. Jeg ved ikke, om du selv har prøvet det? Eller måske kan du forestille dig, at man kan have det sådan?

Når jeg læser dit brev, så ved jeg ikke, om du snakker med dine veninder på samme tid. Men jeg tænker på, at du kan prøve at snakke med bare én veninde om det. Hvis I bare er to, som snakker sammen, så er der lidt mere ro til, at I kan få en ordentlig snak.

Jeg tænker også, at du måske kan snakke med din mor eller en anden voksen omkring det. Som jeg før har skrevet, så kan angst og din fars indlæggelse være svære og sårbare emner at snakke om. Derfor kan det også være rart at snakke med en voksen omkring det. Hvad tænker du om det?

Du kan jo f.eks. spørge din mor, eller en anden voksen, om I skal gå en tur sammen. Så kan du fortælle, at du gerne vil snakke om din angst og om, at din far er indlagt. Det kan også være I skal snakke om, at du ikke synes dine veninder lytter til dig. Det kan være I kan aftale, at du kan gå til din mor eller den voksne, hvis du har brug for at tale om din angst.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Du må altid gerne skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.