Brev
Ensomheden stjæler min glæde
Hej brevkassen
Jeg skriver til jer, da jeg længe har gået og følt mig ensom og ikke ved, hvad jeg skal gøre.
I et længere stykke tid har jeg gået og følt mig ensom og tom. Men problemet er at jeg ikke ved hvorfor.
Jeg plejer at være en aktiv person, som elsker at røre sig og få lidt sved på panden. Men jeg har fuldstændig mistet glæden ved det. Jeg vil aller helst bare være i min seng.
Det er som om hele min verden er vendt op og ned. Selvom jeg har venner og dejlige mennesker omkring mig, er det som om at det bare ikke er nok.
Tomheden tager over mig og stjæler alt, hvad jeg synes var sjovt engang.
Jeg forstår ikke mig selv og det frustrere mig. Jeg forstår ikke, hvad der gør mig trist og ensom.
Jeg savner at have det sjovt og at grine.
Jeg savner at være glad!!
Hvad kan jeg gøre, for at blive glad igen?
Kh en 16 årig pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Der er mange unge på din alder, der i perioder har det som dig. Som får følelsen af tomhed og ensomhed, uden at vide hvorfor.
Når man er i din alder, sker der rigtig mange ting. Man begynder at blive mere selvstændig, man prøver at finde ud af, hvad man gerne vil og hvad man ikke vil med sit liv. Man tænker måske over uddannelse, kærester, veninder og skal hele tiden vælge ting til og fra. Man kan tit være i diskussioner med sig selv om forskellige ting. F.eks. ”Skal jeg tage til den der fest på lørdag, eller skal jeg tage til Amalies fødselsdag? Hvis jeg ikke kommer til Amalies fødselsdag, bliver hun garanteret rigtig skuffet. Men hvis ikke jeg kommer til festen, så går jeg helt sikkert glip af rigtig meget. Og de vil helt sikkert tale om festen i skolen på mandag”. Er det mon noget du kan nikke genkendende til?
Det kan til tider være rigtig svært med alle de ting, som man hele tiden skal forholde sig til. Og man kan få følelsen af, at man er alene om det og måske føler man, at man er den eneste i verden, der har det sådan. Derfor kan man også tænke, at der ikke er nogen, der forstår én. Og som du selv skriver, kan man faktisk også have svært ved at forstå sig selv.
Selvom, at der er mange, der har det som dig, og at det er helt naturligt, så er det stadig vigtigt, at lægge mærke til, om følelserne tager over og fylder for meget. Tingene kan godt komme til at vokse, når man går med det selv. Derfor tror jeg, at det er vigtigt for dig, at dele dine tanker og få sat ord på dem, ligesom du så fint gør i brevet her. Har du mon et godt forhold til dine forældre, og ville kunne tale med dem om det? Selvom de måske ikke helt kender til din hverdag, så genkender mange forældre, de følelser og tanker du har. I måske tale om, hvad der kan være en god hjælp og støtte for dig derhjemme, i denne her tid?
Du kunne også prøve at tale med en veninde om det. Jeg tror faktisk, at mange af dine veninder går og har nogle af de samme tanker som dig. De taler måske bare ikke om det, fordi de ikke tror at andre forstår det. Det kan hjælpe måske hjælpe dig, at tale med én der faktisk har nogle af de samme følelser.
Jeg er sikker på, at tomheds følelsen vil komme til at fylde mindre. Det er godt, at du er opmærksom på den og holder øje med den, så den ikke får lov at fylde alt hele tiden.
Du må altid skrive eller ringe til BørneTelefonen, hvor du kan tale med en sød rådgiver på telefon, chat eller sms. Det kan indimellem være rart, at tale med nogen som man ikke kender. Det var sejt af dig, at du skrev herind.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen