Brev
Ensomheden som 5 hjul
Kære BørneTelefonen
jeg har 2 meget tætte veninder. De er de veninder jeg mest går og snakker med. Også dem jeg har flest momenter med.
Men begge af pigerne har en kæreste, hvilket ikke rør mig. Har ikke brug for en kæreste føler jeg. Tror jeg da nok. Og selvom de “shipper” mig med 6 forskellige fyre tror jeg bare ikke jeg magter dem. Og når de så sidder med deres kærester sidder jeg alene og det er sgu lidt komisk. Selv lærerne er begyndt at kalde mig for 5 hjulet. Ahahha.
Men mit problem er ligesom at begge mine veninder sjælendt har tid til mig mere. De er HELE tiden sammen med deres kærester. Og hvis de ikke er det hvilket, ville sige 6/7 dage, skal jeg på arbejde eller lign. Savner sgu lidt mine veninder nogle gange.
Og når vi så endelig er sammen snakker de om deres sexliv, hvilket jeg ALDRIG har prøvet. Jeg har aldrig prøvet at have en rigtig kæreste, et kys eller et knald. Men det skal nok komme en dag, det er jeg sikker på.
Men en dag da vi endelig skulle sovesammen lå de bare at snakkede med hver deres kæreste i flere timer mens jeg bare lå helt akavet. Til sidst blev jeg så sur, på at vi ikke hyggede og at de bare snakkede med deres kærester, at jeg lagde mig til at sove.
Hvad skal jeg gøre med min ensomhed?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om, at du står i en rigtig svær og følsom situation. Du føler dig alene, når dine veninder kun snakker med deres kærester. Samtidig savner du dine veninder og det I havde sammen, da de ikke havde kærester. Du beskriver dine følelser og din situation så fint i brevet. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.
Først får jeg lyst til at sige, at jeg synes det er så godt, at du mærker efter i dig selv. Og at du kun gør det, som du har lyst til. Du skriver, at du ikke har brug for en kæreste. Kærester, kys og sex skal nok komme, når du er klar til det. Præcis som du selv skriver. Selvom dine veninder har fået kærester, så er det ikke noget, som du behøver at få lige nu.
Andre omkring dig synes det er lidt komisk, og du bliver kaldt femte hjul. Jeg kan sagtens forstå, at det ikke er komisk eller sjovt for dig. Selvom det er ment i sjov, så er det måske noget, der faktisk går dig på? Det er helt okay at sige, at du ikke synes det er sjovt, når de siger det.
Jeg vil komme med to forslag til, hvad du kan gøre.
Mit første forslag er, at du fortæller dine veninder, hvordan du har det. Når man får en kæreste, ligesom dine veninder har fået, så er det spændende og nyt. Og mange kommer til at bruge rigtig lang tid med deres kærester. Men det er også så vigtigt, at man stadig er sammen med venner og veninder.
Jeg tænker, at dine veninder måske ikke ved, at du faktisk bliver ked af det og føler dig ensom. Og måske vil de blive rigtig glade for, at du fortæller dem det. Jeg tænker nemlig, at dine veninder også synes, at det er vigtigt stadig at have gode veninder, selvom man har kærester. Måske ville de begge faktisk have det på samme måde som dig, hvis det var dem, som ikke havde en kæreste.
Du kan spørge dem, om de har lyst til at gå en tur. Eller om de har lyst til at komme hjem til dig og hygge med varm kakao eller en film. Når I så er sammen, så kan du fortælle, hvordan du har det. På samme måde, som du så fint har gjort her i brevet.
Du kan fortælle dem, at du er glad på deres vejne. At det er dejligt for dem, at de har fået en kæreste, som de har lyst til at bruge tid sammen med. Men du kan også fortælle, at du savner at være sammen med dem. Og at du faktisk kan føle dig ensom, når de kun snakker med deres kærester.
Tror du, at du har mod på at fortælle det til dine veninder?
Mit andet forslag er, at du prøver at snakke mere med nogle andre. Når jeg læser dit brev, så ved jeg ikke, om du går i skole med dine bedste veninder. Men du kunne prøve at snakke mere med nogle andre i klassen, på skolen eller måske uden for skolen.
Hvis du har lyst, så kunne du spørge en anden, om hun/han har lyst til at lave noget sammen en dag efter skole. Hvad tænker du om det?
Når du snakker med andre, så betyder det ikke, at du ikke kan snakke med dine bedste veninder mere. Slet ikke. Men jeg tror det kunne være rart for dig at snakke mere med nogle andre også.
Jeg håber meget, at du kan bruge mine forslag. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111.
Varme hilsner fra BørneTelefonen